Είναι περίεργο (έως ύποπτο), αλλά συμβαίνει: ενώ η EuroAsia συνεχίζει τις δικαστικές της προσφυγές για να μπλοκάρει την εξέλιξη της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, η κυβέρνηση της ΝΔ πάει από παράταση σε παράταση στις προθεσμίες (σα να της δίνει χρόνο) και συνεχίζει να καλεί την ιδιωτική εταιρεία να “παίξει μπάλα” στο έργο! Βέβαια ο EuroAsia δεν είναι όποια κι όποια εταιρεία, αλλά αυτή που η ΝΔ στήριξε με πάθος όλα τα χρόνια, ακόμα κι όταν αποδείχτηκε ότι με τις συνεχείς δικαστικές προσφυγέ μπορεί να καθυστερήσει το έργο ή όταν “βγήκε στον αέρα” ότι δεν έχει την οικονομική επάρκεια να στηρίξει αυτό το εγχείρημα. (Δείτε: Πώς η ΝΔ υπονομεύει και το καλώδιο Κρήτη- Αττική, στηρίζοντας τα συμφέροντα ιδιωτικής εταιρείας! )
Δείτε επίσης: Καλώδιο Κρήτη – Αττική: Παράταση στην παράταση από την κυβέρνηση, ενώ η «εκλεκτή» της εταιρεία πιέζει δικαστικά
Τώρα, μετά και τη νέα παράταση που δόθηκε χθες στον διαγωνισμό για τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού GIS ο υπουργός Ενέργειας δηλώνει ότι θα συνεχίσει, αν και όχι για πολύ, να ζητά από την ιδιωτική εταιρεία την εμπλοκή της στο έργο!
Ο υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε χθες, μιλώντας στο συνέδριο της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών, ότι η κυβέρνηση θέλει να επιταχυνθούν οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών και κυρίως της Κρήτης, για την οποία αυτή την εβδομάδα γίνονται συζητήσεις, προκειμένου να κλείσει η εκκρεμότητα που αφορά τον συνδυασμό της με την διασύνδεση της Κύπρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αξιοποιείται για αυτήν την τελευταία προσπάθεια, το γεγονός ότι βρίσκονται στην Αθήνα, τόσο ο Γιώργος Λακκοτρύπης, Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου, όσο και ο Γιαννάκης Κασουλίδης, πρώην Υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου και Πρόεδρος του Συμβουλίου Στρατηγικής της EuroAsia Interconnector.
Το υπουργείο Ενέργειας κάθε άλλο παρά έχει αποκλείσει την προοπτική να υπάρξει συνεννόηση με την Κυπριακή πλευρά, ενώ βρίσκεται σε επαφή και με την Κομισιόν. Και αν και δηλώνει ότι προτεραιότητα είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών, ώστε να μη μείνει χωρίς ρεύμα η Κρήτη, την ίδια ώρα, η εμμονή στην κυπριακή εταιρεία, που σε μόνιμη βάση υπονομεύει το έργο με τις προσφυγές και τις καθυστερήσεις της, δείχνει ότι “προτεραιότητα” είναι και η εμπλοκή της EuroAsia… Σε βάρος του έργου και του πιεστικού χρόνου, αλλά και σε βάρος της εταιρείας του δημοσίου “Αριάδνη”, που έχει αναλάβει το project
Με δεδομένο ότι η κυπριακή πλευρά (αλλά και η Κομισιόν) ζητούσαν την απόσυρση των αποφάσεων της ΡΑΕ και της ανάθεσης του έργου στην «Αριάδνη», θυγατρική 100% του ΑΔΜΗΕ, γεγονός που, πέραν των άλλων, θα οδηγούσε σε μεγάλη καθυστέρηση το έργο, φαίνεται ότι τα περιθώρια σύγκλησης είναι μικρά.
«Η μόνη προοπτική συνεννόησης που μένει, είναι να καταβάλλει τα απαιτούμενα χρήματα η Euroasia και να μπεί στο μετοχικό κεφάλαιο της “Αριάδνης”. Αυτό όμως δεν δείχνει να θέλει ή να μπορεί να το κάνει η κυπριακή εταιρεία» τονίζει εμπλεκόμενος παράγοντας.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, απόφαση του ΥΠΕΝ είναι, εάν δεν καταλήξουν κάπου οι τωρινές συνομιλίες, το έργο να προχωρήσει κανονικά ως εθνικό, δεδομένου μάλιστα ότι οι διαγωνισμοί για τα καλωδιακά τμήματα και για τους σταθμούς μετατροπής είναι σε εξέλιξη.
Σε αυτή την περίπτωση η κυβέρνηση θα στείλει και τη σχετική απάντηση που αναμένεται από τις Βρυξέλλες προκειμένου να διαμορφωθεί ο νέος διετής κατάλογος των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος, όπου θα αποσαφηνίζει ότι δεν στηρίζει το συνολικό έργο PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ.