Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σαν από παρθενογένεση, κάθε φορά που ερχόταν στην Κρήτη ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έκανε εξαγγελία για τον ΒΟΑΚ, καταγγέλλοντας μάλιστα τις πολιτικές που δεν είχαν επιτρέψει τη δημιουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη, λες και κάποιος άλλος, πέραν από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ευθυνόταν γι αυτό. Με περίσσια υποκρισία υποσχόταν λαγούς με πετραχήλια. Έκανε ότι δεν καταλάβαινε ότι η μόνη κυβέρνηση που στην πραγματικότητα άνοιξε το θέμα, προχώρησε μελέτες και διαγωνισμούς, εξασφάλισε πόρους, προχώρησε τους διαγωνισμούς, ολοκλήρωσε τμήματα του δρόμου, όπως αυτό στη Χερσόνησο.
Τώρα που ήρθε στην κυβέρνηση συνέχισε ό,τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια η παράταξή του: στις καλένδες ο ΒΟΑΚ! Ο νέος υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής στην ουσία, με μια φράση του στις προγραμματικές, πέταξε στο καλάθι ό,τι είχε κάνει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς για να επιστρέψει στο απόλυτο μηδέν των δικών τους κυβερνήσεων. Και να ξεκινήσουν από την αρχή, εκεί όπου έμειναν επί 40 χρόνια, χωρίς να κάνουν το παραμικρό…
Τί είπε λοιπόν; Διαβάστε και θα καταλάβετε πώς τινάζουν στον αέρα όλη την προετοιμασία για το έργο:
“Λένε ότι έχει δημοπρατηθεί ο ΒΟΑΚ. Η αλήθεια είναι ότι έχει δημοπρατηθεί μια «ιδέα» με κάτι «σκίτσα». Κι έτσι όπως έχει σχεδιαστεί, δεν πρόκειται να ξεκινήσει.
Γιατί μιλάμε για 3 επιμέρους έργα με 3 διαφορετικούς τρόπους δημοπράτησης, χωρίς μελέτες και χωρίς περιβαλλοντική έγκριση.
Τι σχεδιάζουμε να κάνουμε;
Αρχικά να εξετάσουμε την αλλόκοτη αυτή «αρχιτεκτονική» του έργου.
Να ξεκινήσουμε όσες μελέτες υπολείπονται και να ολοκληρώσουμε όσες εκκρεμούν.
Να αδειοδοτήσουμε το έργο περιβαλλοντικά. Εμείς όχι απλώς θα ενεργοποιήσουμε ξανά τον ΟΑΚ, αλλά θα τον ενισχύσουμε ουσιαστικά και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσουμε για να ολοκληρώσουμε τη δημοπράτησή του. Βέβαια έχουμε και άλλα μεγάλα ζητήματα μπροστά μας”.
Όχι, το κράτος δεν έχει συνέχεια! Αυτοί που είναι συνένοχοι, μαζί με το ΠΑΣΟΚ, για το γεγονός ότι η Κρήτη πληρώνει συνέχεια “φόρο αίματος” επειδή δεν έχει έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, αυτοί οι ίδιο έρχονται σήμερα να κατεδαφίσουν κάθε διαδικασία που έγινε τα τελευταία πέντε χρόνια από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Κι επειδή τα γραπτά και οι αποδείξεις μένουν, ας θυμηθούμε τί έγινε τα τελευταία πέντε χρόνια για τον ΒΟΑΚ, αλλά και τα απερίγραπτα των κυβερνήσεων ΝΔ- ΠΑΣΟΚ, που έκαναν “έργα” στο δρόμο, χωρίς καν μελέτες!
Τί έκανε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα
Δείτε ενδεικτικά:
Έτσι θα κατασκευαστεί ο ΒΟΑΚ: Τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης για τρία διαφορετικά τμήματα
Ξεκινά ο διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ
Σπίρτζης: «Θα κάνουμε έναν ολοκληρωμένο ΒΟΑΚ»- Παρουσίασε τις διαδικασίες στη βουλή
Σπίρτζης: Μέσα στο τρίμηνο ο διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ- Στη βουλή η σύμβαση για το Καστέλι
Στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι δυο διαγωνισμοί για τον ΒΟΑΚ- Στο Ηράκλειο ο Χρ. Σπίρτζης
Σπίρτζης για Μητσοτάκη: Πρώτα ας απολογηθεί αφού η ΝΔ δεν είχε ούτε μελέτες για τον ΒΟΑΚ
Στη β΄ φάση ο διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ – Οι εταιρείες που πέρασαν
Εγκαινιάστηκε η γέφυρα Χαμεζίου- Χαρακτηριστικό «βαλτωμένο» έργο των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ-ΝΔ (Βίντεο)
Παραδόθηκε ο δρόμος Χερσόνησος – Γούρνες: Θα τον εγκαινιάσει ο Πρωθυπουργός (Φωτο)
Στις 26 Μαρτίου 2019, ο τότε υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, έδινε συνέντευξη Τύπου στο Ηράκλειο, συνοψίζοντας τα όσα είχαν γίνει για τον ΒΟΑΚ. Αυτά τα “σκίτσα”, που λέει ο σημερινός υπουργός Υποδομών…
Ας θυμηθούμε τί γράφαμε (δείτε επίσης: Χρ. Σπίρτζης για τον ΒΟΑΚ: Σε χρόνο – ρεκόρ οι μελέτες – Αναβαθμίζεται η Κρήτη)
“Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Υπουργός κατά την Συνέντευξη Τύπου ολοκληρώνονται τις επόμενες ημέρες τέσσερα έργα που περιμένουν οι πολίτες του Ηρακλείου και του Λασιθίου για δεκαετίες.
Τα έργα αυτά είναι, το οδικό δίκτυο Γούβες – Χερσόνησος, η γέφυρα στο Χαμέζι, το σύνολο του έργου στον Αποσελέμη, δηλαδή εκτός από το φράγμα, το διυλιστήριο και η σήραγγα, και ο δρόμος για τη Μεσαρά.
Σχετικά με τον ΒΟΑΚ, ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για ένα βιώσιμο και υλοποιήσιμο έργο παραχώρησης, ενώ δήλωσε ότι οι μελέτες διεξήχθησαν σε χρόνο- ρεκόρ, προσθέτοντας πως στηρίχθηκαν σε στοιχεία που συγκεντρώθηκαν για αρκετούς μήνες του περασμένου έτους.
Ανέφερε επίσης ότι η επιλογή του δρόμου των 181 χιλιομέτρων και όχι των 155 που προέβλεπε το άλλο σενάριο, είναι η βέλτιστη που θα μπορούσε να γίνει.
Ο νέος ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Χερσόνησο με βάση τη χάραξη που επέλεξε το υπουργείο Υποδομών, περιλαμβάνει, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους, γέφυρες συνολικού μήκους 18,8 χλμ. και σήραγγες συνολικού μήκους 24,5 χλμ.
«Ή θα πηγαίναμε σε μία λογική μικρού δρόμου χωρίς διαχωριστικά κλπ, ή θα πηγαίναμε σε μια τέτοια λύση που πιστεύουμε ότι είναι η βέλτιστη που θα μπορούσαμε. Η τελική χάραξη που επιλέχθηκε είναι η εναλλακτική χάραξη από Χανιά έως Χερσόνησο και είναι μια πρόταση ελκυστική για τους επενδυτές, με δεσμευτική επένδυση στα 245 εκατ. αντί για 406 εκατ., με δανειακά κεφάλαια περίπου στα 400 εκατ. αντί για 662 εκατ. ευρώ» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης συμπληρώνοντας ότι η διαφορά της μίας χάραξης από την άλλη, αγγίζει το ένα δισ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός, όπως εκτίμησε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών θα ανέλθει στο 1,7 δισ. ευρώ, ενώ σε ότι αφορά το ζήτημα των διοδίων, ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε πως οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού δεν θα πληρώνουν διόδια.
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης, παρουσίασε τα στοιχεία έρευνας και σε ότι αφορά τον κυκλοφοριακό φόρτο του Βόρειου Οδικού Άξονα, ενώ ταυτόχρονα υπενθύμισε τους αυστηρούς κανόνες που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη χρηματοδότηση αυτοκινητοδρόμων.
«Για να έχουμε διατομή αυτοκινητόδρομου και να έχουμε χρηματοδότηση πρέπει να έχουμε κυκλοφοριακούς φόρτους πάνω από 20 χιλιάδες αυτοκίνητα την ημέρα, αυτό ορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή» εξήγησε, συμπληρώνοντας ότι στην Κρήτη, σε ελάχιστα σημεία αυτοί οι κανόνες πληρούνταν.
«Το μόνο σημείο που ξεπερνάει τις 20 χιλιάδες αυτοκίνητα είναι ο κόμβος Γαζίου – Ανωγείων με 22 χιλιάδες και στον κόμβο Αεροδρομίου με 34 χιλιάδες. Όλα τα υπόλοιπα σημεία όχι δεν φτάνουν τις 20 χιλιάδες, αλλά είναι πολύ χαμηλά, με εξαίρεση το τμήμα Κίσαμος- Χανιά που ήταν έξω από τον αρχικό διαγωνισμό και ξεπερνάει τις 15,5 χιλιάδες. Αν πηγαίναμε σε μία νεοφιλελεύθερη λογική δεν θα έπρεπε να κάνουμε αυτοκινητόδρομο» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης που διευκρίνισε ότι αυτό που λέει η Ν.Δ, για έναν αυτοκινητόδρομο από την Κίσαμο μέχρι τη Σητεία, «ακόμη και με διόδια, δεν θα έβγαινε», συμπληρώνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «να μιλάει για έργα που μπορούν να γίνουν» και όχι λαϊκίστικες διατυπώσεις.
Ο κ. Σπίρτζης πάντως εξήγησε ότι η Κρήτη θα μπορέσει να έχει τον αυτοκινητόδρομο που θα έπρεπε χρόνια τώρα να έχει υλοποιηθεί, ανεξάρτητα από τους κυκλοφοριακούς φόρτους, καθώς με τον τρόπο που επιλέχθηκε και δεν έχει σχέση με χρηματοδότηση από την Ε.Ε, ξεπερνιέται πρακτικά το «αγκάθι» της χαμηλής κυκλοφορίας σε αρκετά σημεία.
«Από τη στιγμή που το έργο δεν χρηματοδοτείται και η ίδια η αγορά ανταποκρίνεται, δεν τίθεται θέμα» τόνισε ο κ. Σπίρτζης.
Ο Χρήστος Σπίρτζης από το Ηράκλειο διευκρίνισε ότι τα έργα συνεχίζονται ανεξάρτητα από το όποιο προεκλογικό κλίμα: «Δεν κατεβάζουμε τα μολύβια επειδή θα έχουμε εκλογές τον Οκτώβριο» είπε, ενώ συμπλήρωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα παραδοθούν προς χρήση το τμήμα του δρόμου Γούβες -Χερσόνησος, ο δρόμος της Μεσαράς, η γέφυρα στο Χαμέζι, αλλά και όλο το έργο του Αποσελέμη.
Δείτε αναλυτικά την έκθεση του υπουργείου με όλες τις λεπτομέρειες για τον ΒΟΑΚ ΕΔΩ“
Τί (δεν) έκαναν ΝΔ- ΠΑΣΟΚ για τον ΒΟΑΚ. Δεν είχαν ούτε μελέτες
Η ιστορία των δημοσίων έργων της Κρήτης επί 40 χρόνια ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, μέχρι το 2015, μοιάζει με ένα κακόγουστο σίριαλ, το οποίο πάντα πληρώνει το κράτος, δηλαδή ο πολίτης. Ούτε δικαστικά ούτε πολιτικά κάποιος πλήρωσε για σπατάλη του δημοσίου χρήματος (με ό,τι αυτό συνεπάγεται), για σπατάλη πολλών δεκάδων, εκατομμυρίων ευρώ…
Το ερώτημα είναι, τί γίνεται με αυτές τις υποθέσεις, που έχει παρουσιάσει το Candia τα τελευταία χρόνια αλλά φυσικά και άλλα μέσα ενημέρωσης. Η διοίκηση έψαξε καθόλου αυτές τις υποθέσεις δημοσίων έργων στην Κρήτη; Κι αν τις έψαξε, τις έστειλε πακέτο στον εισαγγελέα; Καθώς είναι φανερό ότι κάποιοι δε σεβάστηκαν το δημόσιο χρήμα.
Καταρχήν να ασημειώσουμε ότι δεν υπήρχαν μελέτες για τον ΒΟΑΚ και να θυμίσουμε μόνο μερικές από τις υποθέσεις που παρουσίασε το Candia, τον Νοέμβριο του 2016:
-Από τα σχεδόν 300 χιλιόμετρα του ΒΟΑΚ τα προηγούμενα 40 χρόνια, μέχρι το 2014, “προχώρησαν” (και πώς “προχώρησαν”…) μόνο τα 110 χιλιόμετρα, συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων που είχαν δημοπρατηθεί αλλά δεν υλοποιήθηκαν. Άγνωστο πόσο χρήμα σπαταλήθηκε αυτά τα 40 χρόνια. Κυρίως όμως, απροσδιόριστος ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους ακριβώς λόγω αυτών των παραλείψεων του κράτους και των εκπροσώπων του.
-Σ’ ένα κρίσιμο τμήμα του ΒΟΑΚ, το Γούρνες – Χερσόνησος, η δημοπρασία έγινε, εγκαταστάθηκε ο εργολάβος, αλλά χωρίς να υπάρχει οριστική μελέτη! Μάλλον παγκόσμια πρωτοτυπία, η μελέτη να οριστικοποιηθεί μετά την εγκατάσταση του κατασκευαστή…
– Η γέφυρα Χαμεζιου είναι ένα έργο συνολικά ένα έργο 841 μέτρων. Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, γράφαμε το 2016, αν και κατασκευάζεται από τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Έχουν ήδη δαπανηθεί 10,5 εκατομμύρια ευρώ και χρειάζονται άλλα 4 εκατομμύρια ευρώ για την αποκατάσταση των κατασκευαστικών προβλημάτων και άλλα 2 εκατ. για το υπόλοιπο έργο! Συνολικά, δηλαδή, η γέφυρα των 841 μέτρων θα χρειαστούν 16,5 εκατ. ευρώ – τα 4 για αποκατάσταση των προβλημάτων στην κατασκευή- για να ολοκληρωθεί και πολύ περισσότερα από 10 χρόνια!
Για την ολοκλήρωσή της ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε στις 3 Οκτωβρίου 2016 απόφαση χρηματοδότησης με 6 εκατ. ευρώ προκειμένου να βγει στον αέρα η διακήρυξη του έργου για την αποκατάσταση των προβλημάτων της μέχρι τώρα κατασκευής και της ολοκλήρωσής του.
Πλέον το έργο έχει παραδοθεί.
-Στον ανισόπεδο κόμβο του Αμαρίου στην παράκαμψη Ρεθύμνου, πληρώθηκε ποσό 367.000 ευρώ για εργασίες που δεν έγιναν παρά μόνο στα χαρτιά! Όταν όμως έγινε ο έλεγχος βρέθηκε ότι ουδέποτε είχαν εκτελεστεί, με συνέπεια να ζητηθεί πίσω από την ΕΕ το συγκεκριμένο κονδύλι!
Ας δούμε και τον δρόμο της Μεσαράς, το έργο φάντασμα των ΝΔ- ΠΑΣΟΚ, που υλοποίησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, γιατί δεν αποκλείεται να ακούσουμε και γι αυτό διάφορα…
Γράφαμε τον Οκτώβριο του 2015:
«Ηράκλειο – Μεσαρά: Φτιάχνουν 770 μ. δρόμου κάθε χρόνο!- 30 χρόνια για 23,2 χλμ, όμως ο Αυγενάκης τα ρίχνει στη σημερινή κυβέρνηση!
Ένα έργο που «σέρνεται» πολιτικά και κατασκευαστικά για μια 30ετία και συζητιόταν σχεδόν από την αρχή της μεταπολίτευσης, ο δρόμος «Ηράκλειο- Μεσαρά», επιχειρείται τώρα να πέσει στις «πλάτες» της σημερινής κυβέρνησης! Πρωταγωνιστής στην προσπάθεια ο «γνωστός ύποπτος» ανάλογων εγχειρημάτων, βουλευτής Ηρακλείου της ΝΔ, Λευτέρης Αυγενάκης, ο οποίος όχι μόνο επιχειρεί να διαστρέψει την ιστορία και την πραγματικότητα, αλλά να μας πείσει ότι δεν πρέπει να έχουμε και μνήμη! Σε μια από τις γνωστές κινήσεις εντυπωσιασμού του ο βουλευτής κατηγορεί την κυβέρνηση ότι «αδιαφόρησε προκλητικά για το έργο» και ότι «στερείται πολιτικής βούλησης, αδιαφορεί για την Κρήτη και τους πολίτες του Ηρακλείου και πολύ περισσότερο αδιαφορεί για τα δεκάδες θύματα που κινούνται στο οδικό δίκτυο της Κρήτης»!
Να θυμηθούμε, λοιπόν, ότι ο δρόμος κατασκευάζεται περίπου… 30 χρόνια! Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 μέχρι και το 2005 κατασκευάστηκαν 7,5 χιλιόμετρα, ώστε να φτάσει μέχρι την περιοχή της Αγίας Βαρβάρας! Υπάρχει ένα τμήμα μήκους 15,7 χιλιομέτρων, μέχρι το Καστέλι, το οποίο κατασκευάζεται μια δεκαετία. Δηλαδή, 30 χρόνια για 23,2 χιλιόμετρα, κι ακόμα έχουμε μέλλον!»