Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έλαβε, σύμφωνα με πληροφορίες, την απόφαση με την οποία «ξεμπλοκάρει» η προκήρυξη διαγωνισμού για τη διασύνδεση Αττική – Κρήτη εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ.
Με βάση την απόφαση, την οποία παρουσιάζει το
energypress, θα σταλεί από τη ΡΑΕ επιστολή προς την «Αριάδνη Interconnector», τη θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, με την οποία θα δίνεται το «πράσινο φως» να προχωρήσει το διαγωνισμό κατασκευής του έργου, για τον οποίο, όπως βεβαιώνουν τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, όλα είναι έτοιμα και θα βγεί στον αέρα άμεσα. Οι προδιαγραφές του έργου θα είναι ίδιες με εκείνες που ισχύουν για το κομμάτι Αττική – Κρήτη του PCI 3.10 (Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ).
Στην απόφαση αναλύεται το υφιστάμενο ιδιότυπο καθεστώς κατά το οποίο το έργο της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική, δεν έχει ακόμη απενταχθεί από τον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ο νέος κατάλογος θα οριστικοποιηθεί το Φθινόπωρο και μέχρι τότε το έργο βρίσκεται στον υφιστάμενο), ωστόσο η χώρα μας έχει και επίσημα γνωστοποιήσει από τις 12 Απριλίου στην αρμόδια διεύθυνση της Κομισιόν ότι αποσύρει τη στήριξη της για το ελληνικό τμήμα (Κρήτη – Αττική).
Το καθεστώς αυτό προβλημάτισε την ολομέλεια της Αρχής, δεδομένου μάλιστα ότι η Κομισιόν έχει διαμηνύσει ότι ο κατάλογος PCI όσο είναι σε ισχύ (μέχρι δηλαδή να αναθεωρηθεί) είναι δεσμευτικός. Για το λόγο αυτό η απόφαση της ΡΑΕ δεν αναφέρει ότι το έργο θα γίνει ως εθνικό, αλλά διαβεβαιώνει την «Αριάδνη» ότι η προκήρυξη διαγωνισμού και η έναρξη κατασκευής του έργου είναι κινήσεις συμβατές με το υφστάμενο καθεστώς.
Με τον τρόπο αυτό λύνονται τα χέρια του ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει στις επόμενες κινήσεις. Όπως προκύπτει μάλιστα από όσα αποκάλυψε την προηγούμενη εβδομάδα ο επικεφαλης του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης, η «Αριάδνη» θα ζητήσει την ενίσχυσή του έργου από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πηγές του διαχειριστή διευκρινίζουν ότι αν δεν προκύψει άλλη καθυστέρηση και βγει ο διαγωνισμός τον Μάιο, τότε το έργο θα τρέξει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είναι η ολοκλήρωσή του στο τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Εν τω μεταξύ, σε σχετική άτυπη ενημέρωση που απέστειλε στους δημοσιογράφους η κυπριακή εταιρεία του EuroAsia Interconnector αναφέρει ότι έχει κινήσει «νομικές διαδικασίες σε δικαστήρια στην Αθήνα, τη Χάγη και την Κύπρο κατά των μονομερών και παράνομων αποφάσεων της ΡΑΕ για την απονομή του νέου “εθνικού” καλωδίου Κρήτης-Αττικής στον ΑΔΜΗΕ, αφού η EuroAsia παραμένει ο επίσημος φορέας υλοποίησης και το μόνο PCI του συνολικού 3.10, συμπεριλαμβανομένου του 3.10.3 Κρήτη-Αττική».
Υποστηρίζει μάλιστα ότι και η ίδια θα προχωρήσει κανονικά την κατασκευή του καλωδίου (άγνωστο πως χωρίς την στήριξη της Ελλάδας, χωρίς άδειες, αλλά και χωρίς χρηματοδότηση) και συνεπώς η Κρήτη θα έχει σε τρία χρόνια δύο ίδια καλώδια από 1000 MW το καθένα!
Η εταιρεία κάνει λόγο για εύνοια της ΡΑΕ και της κυβέρνησης προς την «Αριάδνη» αναφέροντας ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της EuroAsia, όπως και άλλες αιτήσεις «κωλυσιεργούν στους διαδρόμους του Υπουργείου Ενέργειας».
Υποστηρίζει, δε, ότι «ενώ η διαδικασία αδειοδοτήσεων από τις ελληνικές αρχές για το Ευρωπαϊκό έργο διασύνδεσης EuroAsia έχουν παγωποιηθεί από το 2017, η νεοσύστατη Αριάδνη με το νέο εθνικό έργο απολαμβάνει ένα θαυματουργά γρήγορο ρυθμό εγκρίσεων για πανομοιότυπες άδειες που δεν έχουν εγκριθεί στην περίπτωση της EuroAsia».