Εντολή από το Μαξίμου δόθηκε προς τους αρμόδιους υπουργούς για την άμεση εξεύρεση λύσεων σε προβλήματα που έχουν προκύψει και την κατάθεση νομοθετικών ρυθμίσεων στη Βουλή για τα εξής θέματα:
• Την προστασία πρώτης κατοικίας για τους «κόκκινους» δανειολήπτες.
• Την προώθηση των ρυθμίσεων για τα χρέη προς την εφορία (120 δόσεις, διεύρυνση αριθμού πάγιας ρύθμισης από 12 σε 24 τουλάχιστον δόσεις).
• Τη νομοθέτηση ρύθμισης 120 δόσεων για χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Όπως γράφει ο Στάθης Σχινάς στο Documento, με εξαίρεση το τρίτο θέμα –όπου υπολείπονται κυρίως τεχνικού χαρακτήρα διευθετήσεις–, στα δύο πρώτα υπάρχουν γκρίζες περιοχές, με διαφορετικές οπτικές από πλευράς κυβερνητικών στελεχών, κάτι που αποτυπώθηκε και στις δημόσιες παρεμβάσεις τους ειδικά για τα θέματα των τραπεζών και των «κόκκινων» δανείων.
Τα «κόκκινα» δάνεια
Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν διατυπωθεί προτάσεις που καλύπτουν εν εκτάσει το θέμα προς τον αρμόδιο για τα τραπεζικά θέματα υπουργό Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη. Τις βασικές πλευρές του σχεδίου, το οποίο έχει βασιστεί εν πολλοίς στο κυπριακό σχέδιο «Εστία», το Documento τις έχει παρουσιάσει με αναλυτική και αποκλειστική αρθρογραφία από τα μέσα Δεκεμβρίου μέχρι σήμερα. Συνοψίζονται δε στα εξής:
• Κούρεμα της διαφοράς μεταξύ εμπορικής αξίας και υπολοίπου μη εξυπηρετούμενου δανείου εφόσον η πρώτη υπολείπεται του δεύτερου.
• Επιμήκυνση της λήξης κατά 25 επιπλέον έτη, ανάλογα με την ηλικία του δανειολήπτη.
• Χαμηλό προστατευμένο επιτόκιο. Τα θέματα για τα οποία έχουν προκύψει διαφωνίες από πλευράς τραπεζών αφορούν:
• Το ύψος της εμπορικής αξίας των ακινήτων που θα τεθούν σε καθεστώς προστασίας. Οι τραπεζίτες θέλουν κάλυψη για αξίες μέχρι 80- 100.000 ευρώ το πολύ. Εχει αντιπροταθεί από ορισμένα στελέχη της κυβέρνησης να είναι στις 150.000, αλλά υπάρχει και η άποψη η ανάγκη προστασίας να προκύπτει από τον συνδυασμό εισοδήματος και εύλογων δαπανών με αξία κατοικίας πολύ υψηλότερη.
• Το επιτόκιο των ρυθμιζόμενων δανείων. Οι τράπεζες ζητούν να είναι κυμαινόμενο ενώ τμήμα της κυβερνητικής πλευράς σταθερό.
• Η υποχρεωτικότητα της εφαρμογής της ρύθμισης και η αναστολή της εφαρμογής μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης μέχρι την οριστικοποίηση της διευθέτησης βάσει του νέου πλαισίου. Η ρύθμιση που θα προκύπτει από ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα πρέπει να είναι υποχρεωτική για τις τράπεζες, υποστηρίζει κατά μείζονα λόγο η κυβερνητική πλευρά, εθελοντική κατά άλλους που υπογραμμίζουν ότι η κυβερνητική επιδότηση των δόσεων θα είναι ισχυρό δέλεαρ για τις τράπεζες ώστε να αποδεχτούν τη ρύθμιση. Πάντως πληροφορίες θέλουν τον Αλ. Φλαμπουράρη να επιμένει στην υποχρεωτικότητα της ρύθμισης.
Οι 120 δόσεις
Ταμεία: Ως προς τη ρύθμιση των χρεών προς τα ταμεία υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες για την άμεση εφαρμογή της (π.χ. εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι με διπλό ΑΜΚΑ και αριθμό μητρώου) και τα στελέχη της ΗΔΙΚΑ και του ΕΦΚΑ εργάζονται πυρετωδώς για την υπέρβασή τους. Αναμένεται επίσης να περιληφθούν και τα χρέη του 2018. Επί της ουσίας όμως το θέμα έχει λήξει, αν και υπάρχει ένα σοβαρό θέμα να διευκρινιστεί: αν ο επανυπολογισμός των εισφορών των ρυθμιζόμενων χρεών βάσει του νόμου Κατρούγκαλου θα γίνει με την κατώτατη εισφορά ή με βάση το εισόδημα. Αν υπάρξει ελεύθερη επιλογή, οι περισσότεροι μάλλον θα διαλέξουν την κατώτατη εισφορά με ανάλογη σύνταξη.
Εφορία: Το υπουργείο Οικονομικών εμφανίζεται συγκρατημένο και λόγω των εκκρεμοτήτων με τους θεσμούς και τη μη εκταμίευση σημαντικού ποσού από τις επιστροφές κερδών των κεντρικών τραπεζών (περί το 1 δισ. ευρώ περίπου). Βαραίνει επίσης δέσμευση για μη οριζόντιες περικοπές. Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες μπαίνουν εισοδηματικά και άλλα κριτήρια για την ένταξη στη ρύθμιση. Πιθανότερο επίσης είναι να εισαχθεί γρηγορότερα η διεύρυνση της πάγιας ρύθμισης από 24 έως 36 δόσεις.