Με αφορμή το νέο σχέδιο νόμου, το οποίο προωθείται από το Υπουργείο για ψήφιση, τη δίκαιη διαμαρτυρία των εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών και τη νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου με την οποία καλούνται οι οδηγοί ηλικίας άνω των 74 ετών να εξεταστούν πρακτικά προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια οδήγησης τους θεωρούμε επιβεβλημένο να αναλύσουμε τους λόγους της συμμετοχής μας στην αποχή από το έργο των εξετάσεων.
Το έργο της πρακτικής εξέτασης των υποψηφίων οδηγών δεν ήταν ποτέ υποχρεωτικό ούτε ανήκε στα κύρια καθήκοντα των υπαλλήλων, αλλά ήταν έργο στο οποίο μπορούσαν να συμμετέχουν, εφόσον βέβαια είχαν τις προϋποθέσεις που όριζε ο νόμος και εφόσον είχαν λάβει τη σχετική πιστοποίηση από το Υπουργείο.
Κατά συνέπεια το έργο της πρακτικής εξέτασης αποτελούσε δικαίωμα, και ο υπάλληλος είχε τη δυνατότητα να αποποιηθεί αυτού.
Από το 2016 επιχειρείται η ένταξη του έργου της πρακτικής εξέτασης εντός κανονικού ωραρίου χωρίς ουσιαστικό προγραμματισμό και με επαναλαμβανόμενες παρατάσεις το υπουργείο προσπαθούσε να δώσει λύσεις με ημίμετρα, γεγονός που φανερώνεται από τις συνεχείς αναβολές στην προθεσμία για τη διενέργεια των εξετάσεων εντός ωραρίου.
Είναι αν μη τι άλλο απαράδεκτο, ένα δικαίωμα υπαλλήλου να μετατρέπεται σε κύριο καθήκον και μάλιστα κατ’ αποκλειστικότητα επειδή ο υπάλληλος αυτός υπηρετεί στη Δ/νση Μεταφορών & Επικ/νιων της Περιφερειακής Ενότητας και χωρίς να του δίνεται το δικαίωμα επιλογής.
Οι υποστελεχωμένες υπηρεσίες Μεταφορών & Επικ/νιων αδυνατούν να σηκώσουν το βάρος των πρακτικών εξετάσεων εντός κανονικού ωραρίου και μάλιστα με υπαλλήλους οι οποίοι θα ασκούν το έργο αυτό κατ’ αποκλειστικότητα. Κάθε μέρα όπως πολύ καλά γνωρίζει η ηγεσία του Υπουργείου, οι υπηρεσίες Μεταφορών αναλαμβάνουν νέες αρμοδιότητες που τους μεταφέρονται με αποτέλεσμα η κατάσταση σήμερα να είναι ασφυκτική και θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο με την εντός ωραρίου διενέργεια εξετάσεων.
Εκτός όμως από τα παραπάνω σήμερα καλούμαστε ως υπάλληλοι εξεταστές να εφαρμόσουμε τις διατάξεις που αφορούν την εξέταση των οδηγών ηλικίας άνω των 74 ετών, όπου επιβάλλεται στον υπάλληλο να εισέρχεται μόνος με τον εξεταζόμενο στο δικό του όχημα, χωρίς να λαμβάνεται καμιά πρόνοια για έλεγχο της στοιχειώδους επάρκειας των προσόντων του εξεταζόμενου και επιπρόσθετα θα πρέπει ο εξεταστής να μπορεί να διαπιστώσει πιθανούς ιατρικούς περιορισμούς παρά τη μη αναγραφή τους στο Δελτίο Εξέτασης. Αποτέλεσμα είναι να τίθεται σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα εξεταζόμενου-εξεταστή ή και η ζωή τους ακόμη, αδιαφορώντας για τις συνέπειες που θα έχει ένα τροχαίο ατύχημα στις οικογένειες τους.
Σύμφωνα με το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου και μετά την έκδοση των προβλεπόμενων αποφάσεων και τη σταδιακή εφαρμογή του, προβλέπεται ότι εντός του εκπαιδευτικού οχήματος θα βρίσκεται μόνο ο εξεταζόμενος και ο εξεταστής, όχι όμως και ο εκπαιδευτής. Σημειώνουμε ότι μέχρι σήμερα κατά τη διενέργεια της πρακτικής εξέτασης οδηγών και υποψηφίων οδηγών, ο εκπαιδευτής παραβρίσκεται εντός του εκπαιδευτικού οχήματος και έχει την ευθύνη αποτροπής ατυχήματος.
Διεκδικούμε:
Απόσυρση του άρθρου 65 του Ν. 4530/2018 και όλων των διατάξεων που αφορούν την πρακτική εξέταση των οδηγών άνω των 74 ετών επειδή τίποτα δεν προσφέρει στη οδική ασφάλεια αλλά αντίθετα πολλαπλασιάζει και υποθάλπει τη διαφθορά που τόσο προσπαθεί ο κ. υπουργός να πατάξει.
Προσωρινή ρύθμιση με άμεση έναρξη διεξαγωγής των εξετάσεων εκτός ωραρίου και την προώθηση ενός σχεδίου νόμου το οποίο θα έχει προέλθει μετά από πραγματική δημόσια διαβούλευση όλων των εμπλεκομένων ώστε επιτέλους να δοθεί λύση στο χρονίζον πρόβλημα του τρόπου διενέργειας των εξετάσεων, τη διατήρηση της εξέτασης από δημόσιο φορέα και χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα στις υπηρεσίες.
Καταβολή των δεδουλευμένων στους υπαλλήλους εξεταστές για τη χρονική περίοδο που εργάστηκαν εκτός ωραρίου.