Λήγει σήμερα 31 Δεκεμβρίου επίσημα και τυπικά η προθεσμία που έχει η κυπριακών συμφερόντων εταιρία EuroAsia Interconnector για την άσκηση κατά προτεραιότητα του δικαιώματος της στην απόκτηση ποσοστού 39% στην «Αριάδνη Interconnection». Πρόκειται για την εταιρία ειδικού σκοπού που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ κατόπιν έγκρισης της ΡΑΕ προκειμένου να κατασκευάσει το τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής από το συνολικό έργο Ισραήλ – Κύπρος – Κρήτη – Αττική.
Όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες συγκλίνουν ότι οι Κύπριοι δεν πρόκειται να εμφανιστούν καθώς όπως έχουν ανακοινώσει προχωρούν κανονικά τις διαδικασίες εκτέλεσης της διασύνδεσης, αμφισβητώντας τις αποφάσεις της ΡΑΕ, όπως αναφέρει το energypress.gr.
Ο Διαχειριστής κι αυτός με τη σειρά του προχωρά τις δικές του ενέργειες για την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορακιάς – Αττικής.
Πρόθεση της ελληνικής πλευράς είναι, πλέον, η διασύνδεση να προχωρήσει ως εθνικό έργο. Σύμφωνα με το σκεπτικό του ΥΠΕΝ, από τη στιγμή που περάσει η 31η Δεκεμβρίου χωρίς να προσέλθει η εταιρεία του Euroasia υπάρχει βεβαιωμένη δίχρονη καθυστέρηση, οπότε η ΡΑΕ μπορεί να αναθέσει τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης ως εθνικό έργο και εν συνεχεία, εάν κριθεί σκόπιμο και εφικτό, μπορεί να επιχειρηθεί και η ένταξη στο νέο κατάλογο των έργων PCI.
Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο διότι, μεταξύ άλλων, η Κομισιόν έχει αναγνωρίσει ότι η εσπευσμένη απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει το έργο στην «Αριάδνη» προκάλεσε προβλήματα στον promoter, ανατρέποντας θεμελιωμένα δικαιώματα του, οπότε η δίχρονη καθυστέρηση του έργου δεν στοιχειοθετείται για την 31η Δεκεμβρίου, οπότε δεν ενεργοποιείται ακόμα η δυνατότητα ανάθεσης σε άλλον φορέα.
Σε κάθε περίπτωση, θεωρείται βέβαιον ότι η εταιρεία του Euroasia θα εγείρει νομικές αξιώσεις, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό θα εδραιώνονται στις αποφάσεις και στις πρόσφατες επιστολές της Κομισιόν προς τη ΡΑΕ και το ΥΠΕΝ.
Τα επόμενα βήματα
Όπως προκύπτει από πρόσφατη τροποποίηση (21 Δεκεμβρίου) που έκανε η ΡΑΕ στις δύο αποφάσεις της για την ανάθεση στον Διαχειριστή του έργου και της σύστασης της εταιρίας ειδικού σκοπού «Αριάδνη», αν εμφανιστεί ο EuroAsia Interconnectorκαι ασκήσει το δικαίωμα απόκτησης του 39% τότε μαζί με τον ΑΔΜΗΕ (51%) μπορούν να συμφωνήσουν για τη διάθεση του υπόλοιπου 10% της «Αριάδνης» σε τρίτα μέρη. Η συμφωνία θα πρέπει να έχει επιτευχθεί μέχρι την 1η Φεβρουαρίου του 2019 και η διάθεση θα γίνει με διαγωνισμό κατόπιν έγκρισης των όρων από τη ΡΑΕ.
Αν η EuroAsia δεν ασκήσει το δικαίωμα αγοράς του 39%, τότε στον ΑΔΜΗΕ περνά και το 49% (μαζί με το 10%). Ο Διαχειριστής μπορεί να διαθέσει είτε όλο το ποσοστό ή μέρος του σε πιστοποιημένους διαχειριστές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ε.Ε. Αυτό θα γίνει με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιεύεται δύο μήνες μετά το πέρας του χρονικού διαστήματος που έχει ο EuroAsia για την άσκηση κατά προτεραιότητα του δικαιώματος αγοράς μετοχών.
Ο ΑΔΜΗΕ στο πρόσφατο παρελθόν είχε συνομιλήσει με τους Ευρωπαίους Διαχειριστές Elia (Βέλγιο) και RTE (Γαλλία). Δεν αποκλείεται να επιδιώξει την πρόσκληση τους για συμμετοχή στο έργο.
Παράλληλα, στην απόφαση της ΡΑΕ αναφέρεται ότι τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και ο EuroAsia, λόγω του ό,τι η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής ανήκει στο έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI) θα πρέπει να παραδώσουν τις μελέτες και εγκρίσεις στην Αριάδνη.
Εξάλλου, με άλλη παράγραφο γίνεται σαφές ότι έως τις 15 Ιανουαρίου του 2019 θα πρέπει να έχει συγκροτηθεί πενταμελής τεχνική επιτροπή για τη διαλειτουργικότητα των υποτμημάτων του έργου διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας. Η Επιτροπή θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το έργο της μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου 2019.