Δέσμη νομοθετικών ρυθμίσεων περιλαμβάνει το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής», με κυριότερη την τροπολογία 1864/12 που θεσπίζει την προστασία των άμεσων κοινοτικών ενισχύσεων του Πυλώνα I της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής που λαμβάνουν οι αγρότες, από κατασχέσεις, παρακρατήσεις και συμψηφισμούς μέχρι του ποσού των 7.500 ευρώ ετησίως.
Στο νομοσχέδιο, που τίθεται σήμερα προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, αναφέρεται ότι προστατεύονται οι προκαταβολές, οι ενδιάμεσες και οι τελικές πληρωμές που αφορούν:
α) τη βασική ενίσχυση
β) την πράσινη ενίσχυση
γ) τις ενισχύσεις που χορηγούνται σε γεωργούς νεαρής ηλικίας
δ) τις ενισχύσεις που χορηγούνται σε μικροκαλλιεργητές
ε) τις συνδεδεμένες ενισχύσεις
στ) την ειδική ενίσχυση βάμβακος του Καν. 1307/2013.
Η ισχύς της διάταξης ξεκινά από την 10/12/2018 και ως εκ τούτου καταλαμβάνει και την πληρωμή που θα διενεργηθεί σήμερα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Η ρύθμιση περιλαμβάνει και τα ενεργά κατασχετήρια, ισχύει δε παράλληλα με το ακατάσχετο του λογαριασμού ύψους 1.250 ευρώ μηνιαίως. Με την εν λόγω διάταξη προστατεύεται το 88% των δικαιούχων που λαμβάνουν κοινοτικές ενισχύσεις του Πυλώνα I, δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία του αγροτικού κόσμου που έχει ταλανιστεί κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και ως εκ τούτου η προστατευτική ισχύς της ρύθμισης είναι ζωτικής σημασίας για την ίδια την επιβίωση των αγροτών, καθώς οι άμεσες ενισχύσεις χορηγούνται στους παραγωγούς ως εισοδηματικό δίκτυ ασφαλείας προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η γεωργική τους δραστηριότητα ανεξάρτητα από την επίδραση άλλων παραγόντων.
Υλοποιείται λοιπόν σήμερα με τον προσφορότερο τρόπο η δέσμευση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σταύρου Αραχωβίτη και ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα των αγροτών, με στόχο την στήριξη των αγροτικών εισοδημάτων, την διατήρηση της αγροτικής παραγωγικής δραστηριότητας, την ανάπτυξη της υπαίθρου, την αειφόρο χρήση του εδάφους και την απασχόληση στον αγροτικό τομέα, φροντίζοντας παράλληλα την περιβαλλοντική συμβατότητα της γεωργικής δραστηριότητας, αφού η κατάσχεση των ως άνω ενισχύσεων εις χείρας τρίτων, η παρακράτησή τους και ο συμψηφισμός τους με τυχόν υφιστάμενες οφειλές των δικαιούχων προς κάθε φορέα του Δημοσίου ή ασφαλιστικού Ταμείου, μπορεί να στερήσουν από την πλειονότητα των δικαιούχων, αφενός την δυνατότητα να συνεχίσουν την αγροτική οικονομική τους δραστηριότητα και αφετέρου δυσχεραίνουν σημαντικά την άσκηση της βιοποριστικής τους δράσης, θίγοντας έτσι τους επιδιωκόμενους στρατηγικούς στόχους της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής.
Περαιτέρω με τις λοιπές διατάξεις, υλοποιείται κατά προτεραιότητα η πρόθεση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να δώσει την απαραίτητη βαρύτητα στο κομμάτι της αποτελεσματικότητας των διενεργούμενων ελέγχων για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς και την προστασία της υγείας των καταναλωτών.
Πιο συγκεκριμένα, με την παρ. 1 της υπ’ αρ. 1866/13 τροπολογίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που αφορά στην πλήρη εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 4492/2017, ο οποίος προβλέπει την υποχρεωτική πληρωμή των παραγωγών νωπών και ευαλλοίωτων προϊόντων μέσα σε 60 ημέρες, συστήνεται ψηφιακή εφαρμογή για την ανάρτηση τιμολογίων από τους παραγωγούς και παραστατικών πληρωμής από τους εμπόρους, προκειμένου να γίνεται άμεση διασταύρωση στοιχείων. Επίσης, προβλέπεται μέχρι και η άρση του τραπεζικού απορρήτου σε περιπτώσεις υπόνοιας για καταχώριση νοθευμένων, εικονικών ή πλαστών παραστατικών.
Με την παρ. 2 της υπ’ αρ. 1866/13 τροπολογίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, διευκρινίζεται ότι η Διεύθυνση Κτηνιατρικής Δημόσιας Υγείας του ΥΠΑΑΤ είναι αρμόδια για τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης και σε ότι αφορά στις επιχειρήσεις τροφίμων σχετικά με την πρωτογενή παραγωγή νωπού γάλακτος, νωπών αλιευτικών προϊόντων, ζώντων δίθυρων μαλακίων, μελιού, αυγών, σαλιγκαριών και βατραχοπόδαρων.
Με την παρ. 3 θεσπίζονται τα γενικά και ειδικά κριτήρια στα οποία θα βασίζεται η ανάλυση επικινδυνότητας των εγκαταστάσεων και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή της περίπτ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 3 του π.δ. 79/2007, για να καθοριστεί η συχνότητα διενέργειας επισήμων ελέγχων. Οι εγκαταστάσεις θα διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες χαμηλού, μέσου και υψηλού κινδύνου βάσει του μεγέθους της επιχείρησης, του είδους του παραγόμενου τροφίμου και της ενδεδειγμένης χρήσης από τον καταναλωτή, των μεθόδων επεξεργασίας, του προφίλ επικινδυνότητας της επιχείρησης, της εφαρμογής αξιόπιστου συστήματος αυτοελέγχου, των συστάσεων που έχουν γίνει στην επιχείρηση, των διοικητικών ή και ποινικών κυρώσεων που έχουν επιβληθεί, του ιστορικού συμμόρφωσης της επιχείρησης προς τα γνωστοποιηθέντα ενδεδειγμένα διορθωτικά μέτρα και της εξαγωγικής δραστηριότητας της επιχείρησης. Καθορίζεται, επιπλέον, η διαδικασία αξιολόγησης και προγραμματισμού των επίσημων ελέγχων, καθώς και η διαδικασία επαλήθευσης της αποτελεσματικότητας των επισήμων ελέγχων αυτών. Τέλος, προβλέπεται η κατάρτιση μητρώου εγκεκριμένων επίσημων κτηνιάτρων ανά είδος εγκατάστασης και επιχείρησης τροφίμων που δραστηριοποιείται στην πρωτογενή παραγωγή της περίπτ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 3 του π.δ. 79/2007. Οι εν λόγω κτηνίατροι θα μπορούν να διενεργούν έκτακτους επίσημους ελέγχους μαζί με τη Διεύθυνση Κτηνιατρικής Δημόσιας Υγείας ή για λογαριασμό της.
Παράταση για τη νομιμοποίηση σταυλικών εγκαταστάσεων
Με τη δεύτερη διάταξη της τροπολογίας αρ. 1866/13 του ΥΠΑΑΤ παρατείνεται έως τις 30 Ιουνίου 2019 η προθεσμία υποβολής αιτήσεων νομιμοποίησης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός ή πλησίον οικισμών, η οποία είχε λήξει στις 4.12.2017, καθώς για λόγους που αφορούν σε καθυστερήσεις της διοικητικής διαδικασίας δεν δόθηκε η δυνατότητα σε μεγάλο πλήθος κτηνοτρόφων να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της νομοθεσίας και αναστέλλεται η ισχύς τυχόν υφιστάμενων πράξεων αποβολής ή κατεδάφισης για το ίδιο χρονικό διάστημα.