Η πτήση ήταν προγραμματισμένη να πραγματοποιήσει το ταξίδι από το Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης στο Σαντιάγο της Χιλής για έναν φιλικό αγώνα ράγκμπι. Η ομάδα Old Christians Club από την Ουρουγουάη θα δοκίμαζε τις επιδόσεις της στη χιλιανή πρωτεύουσα. Μέσα στο αεροσκάφος εκτός από την ομάδα βρίσκονταν συγγενείς και φίλοι. Συνολικά, 40 επιβαίνοντες. Ο αγώνας δεν έγινε ποτέ. Το αεροσκάφος έπεσε στις 13 Οκτωβρίου 1972.
Ο καιρός έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της τραγωδίας. Ο έμπειρος κυβερνήτης Χούλιο Σέζαρ Φεράδας, επέλεξε να προσγειωθεί στην πόλη της Αργεντινής Μεντόσα, στους πρόποδες των Άνδεων, όπου οι επιβάτες και το πλήρωμα διανυκτέρευσαν. Την επόμενη ημέρα ο πύργος ελέγχου έδωσε το πράσινο φως να ταξιδέψουν. Μοιραία απόφαση. Το αεροπλάνο άρχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα, έχασε ύψος, προσέκρουσε σε μία κορυφή των Άνδεων, έχασε τμήμα της ουράς του και συνετρίβη στο χιόνι. Δώδεκα από τους επιβαίνοντες σκοτώθηκαν ακαριαία, ενώ πέντε ακόμα υπέκυψαν στα τραύματά τους την πρώτη νύχτα.
42nd Anniversary of Uruguayan Air Force Flight 571, CFIT into the Andes. Killing 29 of 45. pic.twitter.com/upxvmCq7cs
— Air Disasters (@AirCrashMayday) 13 Οκτωβρίου 2014
Βρίσκονταν σε υψόμετρο 3.600 μ., χωρίς τροφή, με περιορισμένο οξυγόνο και χωρίς νέα για την τύχη τους, καθώς τα σωστικά συνεργεία είχαν χάσει τα ίχνη τους. Οι 28 διασωθέντες, καταπονημένοι και τραυματισμένοι κάποιοι από αυτούς, άρχισαν να δίνουν τον αγώνα της επιβίωσης μέσα στις άγριες πολικές συνθήκες των Άνδεων. Πώς θα επιβίωναν; Επιλέγοντας την έσχατη λύση. Τα πτώματα των συνεπιβατών τους έγιναν βορά των απελπισμένων ψυχών τους.
October 13, 1972,
an Uruguayan air force Flight 571 plane carrying 40 passengers and five crew members disappeared while crossing the Andes. Seventy-two days later, after everyone on board was presumed dead, 16 survivors emerged. #avgeek #aviation pic.twitter.com/dvBxxE9IHb
— Aviation Accidents History ✈️💥 (@AviationAcciHis) 25 Μαΐου 2018
Μετά από δύο μήνες ακριβώς, ο φόβος του θανάτου, κίνησε τους Νάντο Παράδο και τον Ρομπέρτο Κανέσα να ξεκινήσουν μια απέλπιδα προσπάθεια σωτηρίας. Δεν πήγαινε άλλο. Αυτούς τους δύο μήνες, είχαν πεθάνει άλλοι 11. Παρέμειναν μόνο 16. Και για καλή τους τύχη, αυτός ο αριθμός έμεινε μέχρι το τέλος. Έντεκα ημέρες, μετά την θαραλλέα προσπάθεια των δύο ανδρών να ζητήσουν βοήθεια, ένας ορεσίβιος μεταφορέας, ο Σέρχιο Καταλάν, ήταν εκεί για να εμφανιστεί σαν απομηχανής θεός. Τους περιέθαλψε και ειδοποίησε τις αρχές που είχαν διακόψει τις έρευνες, καθώς δεν είχαν βρει κανένα ίχνος ζωής. Μέχρι 23 Δεκεμβρίου 1972 και οι υπόλοιποι 14 διασωθέντες του αεροπορικού δυστυχήματος είχαν μεταφερθεί σώοι και ασφαλείς στο Μοντεβιδέο.
Uruguayan Air Force Flight 571 crashed in the Andes mountains on this day in 1972. The Miracle of the Andes #Alive pic.twitter.com/qzJyDpV3kM
— John Vournous (@johnvournous) 13 Οκτωβρίου 2014
Το αεροπορικό δυστύχημα των Άνδεων και η οδύσσεια των διασωθέντων ενέπνευσε τη συγγραφή βιβλίων, ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, ακόμη και μιούζικαλ, με κορυφαία εξ αυτών την ταινία «Επιζήσαντες» του 1993 και το βιβλίο δυο εκ των διασωθέντων «Έπρεπε να επιβιώσω».
Oct 13th, 1972: On this day in history, Uruguayan Air Force Flight 571 crashes in the Andes mountains between Argentina and Chile. 72 days later, when rescuers eventually reached the wreckage, only 16 of the 45 passengers originally onboard were still alive. #travel #history pic.twitter.com/jQK8hSqibw
— Top Travel Stuff (@TopTravelStuff) 13 Οκτωβρίου 2018
huffingtonpost.gr