Σε Δημόσια διαβούλευση ο κανονισμός λειτουργίας λαϊκών αγορών του Δήμου Ηρακλείου

Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Ηρακλείου αποφάσισε να τεθεί σε διαβούλευση για 10 ημέρες ο κανονισμός λειτουργίας λαϊκών αγορών του Δήμου Ηρακλείου, προκειμένου  να εκφράσουν τις απόψεις-παρατηρήσεις τους οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και αρμόδιοι φορείς  και στη συνέχεια η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής να εισηγηθεί σχετικά στο Δημοτικό Συμβούλιο.

 

Η απόφαση για τη διαβούλευση της Επιτροπής Ποιότητας ζωής και τον κανονισμό λειτουργίας των λαϊκών αγορών

  1. Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Ηρακλείου αποτελούμενη από τα παρόντα τακτικά μέλη της κ.κ. Αντιδήμαρχο Ινιωτάκη Πέτρο ως Πρόεδρο, Κεφαλογιάννη Ιωάννη, Πλερωνάκη Μυρωνία,  Μανδαλάκη Γεώργιο, Παττακό Μαρίνο, Garancini Gian Andrea Paolo και το αναπληρωματικό μέλος Κασαπάκης Μιχαήλ.
    1. Απόντων των κ.κ. Τσαπάκη Ιωάννη, Ξυλούρη Ιωάννη,  Σισαμάκη Ευάγγελου,  Κοκοσάλη Σαλούστρου Μαρία  και Ψαρρά Ιωάννη, τακτικών  μελών, οι οποίοι αν και κλήθηκαν νόμιμα δεν παρευρίσκονται.
  2.  Συνήλθε σε  συνεδρίαση στο Δημοτικό Κατάστημα Ηρακλείου στις 24/09/2018 ΗΜΕΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ  και ώρα 12.30
  3.   Τα μέλη κλήθηκαν νόμιμα με την υπ΄αριθμ.79330/20-09-2018 πρόσκληση του κ. Προέδρου, παρών είναι και ο γραμματέας της επιτροπής υπάλληλος του Δήμου  Ψυκάκος Βαγγέλης.
  4.       Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής βρισκόμενη σε νόμιμη απαρτία, άρχισε τη συνεδρίαση.-

Θέμα 5o: Δημόσια διαβούλευση για τον κανονισμό λειτουργίας λαϊκών αγορών του Δήμου Ηρακλείου.

 

     Ο κ. Πρόεδρος έθεσε υπόψη των μελών της επιτροπής τη με αριθμ.πρωτ.  61974/25-07-2018 εισήγηση του Τμήματος Αδειοδοτήσεων και Ρύθμισης Εμπορικών Δραστηριοτήτων, για

τον κανονισμό λειτουργίας λαϊκών αγορών του Δήμου Ηρακλείου.

Ο κ. Πρόεδρος αναφέρει ότι σύμφωνα με το άρθρο 79 παρ.2 του Ν.3463/2006 (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων) και του άρθρου 73 του Ν. 3852/2010  το θέμα που συζητείται σήμερα θα τεθεί σε διαβούλευση για 10 ημέρες, προκειμένου να εκφράσουν τις απόψεις-παρατηρήσεις τους οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και αρμόδιοι φορείς  και στη συνέχεια η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής να εισηγηθεί σχετικά στο Δημοτικό Συμβούλιο.

 

  Μετά την ανακοίνωση των παραπάνω ακολούθησε σχετική συζήτηση μεταξύ  των μελών της επιτροπής κατά την οποία o κ. Πρόεδρος πρότεινε να τεθεί σε διαβούλευση για 10 ημέρες, προκειμένου  να εκφράσουν τις απόψεις-παρατηρήσεις τους οι ενδιαφερόμενοι πολίτες  και αρμόδιοι φορείς.

    

Η πρόταση του κ. Προέδρου έγινε ομόφωνα δεκτή από τα μέλη της Επιτροπής και στη συνέχεια  παρακάλεσε για τη λήψη σχετικής αποφάσεως.

 

 

      

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ

   

Αφού έλαβε υπόψη της :

 

  • Την με αριθμ. Πρωτ. 61974/25-07-2018 εισήγηση του Τμήματος Αδειοδοτήσεων και Ρύθμισης Εμπορικών Δραστηριοτήτων.
  • Όλα τα έγγραφα που αναφέρονται στο ιστορικό της παρούσης
  • Τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, άρθρο 79 παρ.2 του Ν. 3463/2006 και του άρθρου 73 του Ν. 3852/2010 και τον Ν. 4555/2018.

 

 

Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι  O M O Φ Ω Ν Α

Θέτει σε δημόσια διαβούλευση για δέκα (10) ημέρες με ενδιαφερόμενους πολίτες με θέμα:

    

Τον κανονισμό λειτουργίας λαϊκών αγορών του Δήμου Ηρακλείου

 

  Μετά την πάροδο της προθεσμίας αυτής, θα συζητήσει το θέμα και τις τυχόν παρατηρήσεις και απόψεις που θα κατατεθούν και θα εισηγηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο για τη λήψη σχετικής απόφασης.

 

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ

ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

 

Άρθρο 1ο:

 

ΣΚΟΠΟΣ

 

Σκοπός του παρόντος Κανονισμού είναι η ρύθμιση θεμάτων για την εύρυθμη λειτουργία των λαϊκών αγορών του Δήμου Ηρακλείου, η διασφάλιση των συμφερόντων του καταναλωτικού κοινού και η δημιουργία προϋποθέσεων που θα συμβάλλουν στον υγιή ανταγωνισμό.

 

Άρθρο 2ο:

 

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

 

Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που διέπει θέματα λαϊκών αγορών σήμερα είναι:

  1. Νόμος 2323/1995 (ΦΕΚ. Α’ 145) «Υπαίθριο εμπόριο και άλλες διατάξεις» ,όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει.
  2. Νόμος 3463/2006 (ΦΕΚ. Α’ 114) «Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων».
  3. Νόμος 3852/2010 (ΦΕΚ. Α’ 87) «Πρόγραμμα Καλλικράτης».
  4. Νόμος 4497/2017( ΦΕΚ/Α/171/13-11-2017) «Άσκηση υπαίθριων  εμπορικών εκσυγχρονισμός της επιμελητηριακής νομοθεσίας  και άλλες διατάξεις».
  5. Νόμος 4314/2014 (ΦΕΚ. Α’ 265)  ”Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ ί 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του Ν. 3419/2005 (Α 297) και άλλες διατάξεις)”
  6. Νόμος 4328/2015
  7. Η υπ’ αριθμ. Υ1 Γ/ΓΠ/ΟΙΚ.47829/2017 (ΦΕΚ/Β/2161/23-06-2017)
  8. Απόφαση Α2-797 (ΦΕΚ. Β-2398) ‘Αναπροσαρμογή των ποσών επιβολής προστίμων Λαϊκής Αγοράς’
  9. Απόφαση Α2-639/2014 (ΦΕΚ 1806/Β/02-07-2014) “Σύστημα διακριτότητας μεταξύ παραγωγών και επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών και τρόπος κατανομής θέσεων
  10. ΚΥΑ 257543/31-7-2003 ”Συμπληρωματικά μέτρα εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) 1148/2001 της Επιτροπής των ΕΚ  σχετικά με τους ελέγχους τήρησης των προδιαγραφών εμπορίας που εφαρμόζονται στον τομέα των νωπών οπωροκηπευτικών” (Β’1122)
  11. ΚΥΑ 15523/2006 (Β’ 1187/31-8-2006)
  12. Ν. 3769/2009 “Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών όσον αφορά την πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών και άλλες διατάξεις”.
  13. Υ.Α. Κ1-164 “Προσαρμογή διατάξεων αρμοδιότητας της Γ.Γ.Ε.” στην οδηγία 2006/123/Ε.Κ.
  14. Υ.Α. Α2-718  ”Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών”  (ΦΕΚ 2090/31-7-2014).

 

Άρθρο 3ο:

 

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

 

Οι ώρες λειτουργίας των λαϊκών αγορών, πλην εξαιρετικών περιπτώσεων (πχ. ακραία καιρικά φαινόμενα) καθορίζονται ως εξής:

 

 

  • Χειμερινό ωράριο      ( από 1 Νοεμβρίου έως 30 Απριλίου): 07:00 με 14:30

 

  • Καλοκαιρινό ωράριο ( από 1 Μαΐου έως  31 Οκτωβρίου):   06:30 με 14:30
  • Λαϊκή του Σαββάτου :                                                              06:30 με 15:30

 

Σε κάθε περίπτωση ο μέγιστος χρόνος παραμονής μιας λαϊκής αγοράς σε συγκεκριμένη περιοχή δεν δύναται να υπερβαίνει τους 18 μήνες, εκτός αν απαιτείται διαφορετικά για λόγους ανωτέρας βίας, και η διαδικασία μετακίνησης θα ξεκινάει ένα εξάμηνο πριν τη λήξη της από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου.

 

Η προσέλευση των πωλητών (επαγγελματιών-παραγωγών) στους χώρους της λαϊκής αγοράς προκειμένου να ασκήσουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα, θα γίνεται το πολύ μία ώρα νωρίτερα από την έναρξη λειτουργίας της λαϊκής αγοράς και η αποχώρησή τους θα γίνεται το πολύ μισή ώρα αργότερα από την ώρα λήξης της λαϊκής αγοράς . Απαγορεύεται αυστηρά η κατάληψη θέσης (πχ. μεταφορά εργαλείων, πάγκων καθώς και εμπορευμάτων στους χώρους λειτουργίας των λαϊκών αγορών) από τη προηγούμενη ημέρα.

 

Οι πωλητές των λαϊκών αγορών ( επαγγελματίες και παραγωγοί) που δεν προσέρχονται στις λαϊκές αγορές μέχρι τις 8:00, χάνουν το δικαίωμα χρήσης της θέσης τους, η οποία θα διατίθεται με ευθύνη του υπαλλήλου που εποπτεύει την αγορά, στους μη κατέχοντες θέση προσελθόντες πωλητές ( επαγγελματίες ή παραγωγούς)

 

Απαγορεύεται η διέλευση καθώς και η στάθμευση αυτοκινήτων στο χώρο της λαϊκής αγοράς την ημέρα της λειτουργίας της, συμπεριλαμβανομένων και των οχημάτων των πωλητών. Εξαιρούνται τα οχήματα των πωλητών που η νομοθεσία επιβάλλει την πώληση των προϊόντων τους με ειδικά διαμορφωμένο όχημα καθώς επίσης και όπου προβλέπεται ειδική συμφωνία-άδεια ανάμεσα στους πωλητές και στον δήμο.

 

Οι περίοικοι-ιδιοκτήτες οχημάτων, θα μεριμνούν ώστε να μην σταθμεύουν τα οχήματά τους στους χώρους που ορίζεται η λειτουργία της λαϊκής αγοράς από το προηγούμενο βράδυ.

 

Άρθρο 4ο:

 

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΩΝ

 

Δικαίωμα συμμετοχής στις Λαϊκές Αγορές του Δήμου Ηρακλείου έχουν αυτοπρόσωπα φυσικά πρόσωπα που είναι παραγωγοί ή επαγγελματίες πωλητές, συνεταιριστικές οργανώσεις καθώς επίσης και αναγνωρισμένες ομάδες παραγωγών, εφόσον κατέχουν άδεια παραγωγού πωλητή λαϊκών αγορών όπως αυτή ορίζεται με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.

Κάθε παραγωγός ως φυσικό πρόσωπο δικαιούται μια μόνο παραγωγική άδεια, η οποία ισχύει για όσο χρόνο αναγράφεται στη βεβαίωση της Τριμελούς Επιτροπής, του άρθρου 12 Ν. 4497/2017.

 

Άρθρο 5ο:

 

ΚΑΛΥΨΗ ΘΕΣΕΩΝ

 

Για τις νέες άδειες που θα διατίθενται σε κενωμένες θέσεις καθώς σε περίπτωση προσθήκης νέων θέσεων – αδειών,  θα διενεργείται τοποθέτηση βάση μοριοδότησης από την αρμόδια υπηρεσία.  Οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης θέσης στις λαϊκές αγορές στους παραγωγούς και επαγγελματίες, καθορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά. Σε όλες τις λαϊκές αγορές του Δήμου, οι παραγωγοί τοποθετούνται χωριστά από τους επαγγελματίες και κατά την κατανομή των θέσεων μεταξύ τους προκρίνονται οι παραγωγοί. Σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν.4497/2017 η αναλογία των θέσεων  προς επαγγελματίες είναι 1 προς 1 .

 

Άρθρο 6ο:

 

ΙΔΡΥΣΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ  ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ

 

Η  ίδρυση ,μεταφορά , επέκταση και κατάργηση των λαϊκών αγορών γίνεται σύμφωνα με όσα προβλέπει η εκάστοτε νομοθεσία.

Η χωροθέτηση- διαγράμμιση  των θέσεων στις νέες οδούς που μετακινείται η λαϊκή αγορά θα γίνεται από τα αρμόδια συνεργεία της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου. Στην περίπτωση που τα αρμόδια συνεργεία αδυνατούν να εκτελέσουν άμεσα  τη χωροθέτηση- διαγράμμιση , αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί από τα νόμιμα και ενεργά βάσει καταστατικού σωματεία που δραστηριοποιούνται στο χώρο των λαϊκών αγορών , με  την επίβλεψη της Επιτροπής Ελέγχου λαϊκών αγορών(Επόπτες).

 

Άρθρο 7ο:

 

ΔΙΑΤΙΘΕΜΕΝΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΔΕΙΩΝ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΠΩΛΗΤΕΣ

 

  1. Τα είδη εμπορίας, για τα οποία χορηγείται άδεια επαγγελματία πωλητή, είναι τα εξής:

Α. Πρωτογενή διατροφικά προϊόντα γης. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται:

α. Νωπά οπωροκηπευτικά, αυγά, ελιές, ελαιόλαδο, οίνος, μέλι, πουλερικά και κουνέλια.

β. Βιολογικά νωπά προϊόντα της υποκατηγορίας α’.

γ. Βιολογικά μεταποιημένα και τυποποιημένα αγροτικά προϊόντα.

Β. Νωπά αλιευτικά προϊόντα θάλασσας, γλυκών υδάτων, υδατοκαλλιέργειας.

Γ. Μεταποιημένα διατροφικά προϊόντα και κατεψυγμένα τρόφιμα. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται:

α. Τυροκομικά, αλλαντικά, ξηροί καρποί, όσπρια, ρύζι, ζαχαρώδη προϊόντα, που διατηρούνται εκτός ψυγείου, καφές, οίνος, ελιές, ελαιόλαδο, μέλι.

β. Βιολογικά μεταποιημένα και τυποποιημένα αγροτικά προϊόντα.

γ. Κατεψυγμένα τρόφιμα, όπως αλιεύματα, λαχανικά, κρεατικά, είδη σφολιάτας, παρασκευάσματα ζύμης.

Δ. Είδη Κηπουρικής. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται:

Καλλωπιστικά φυτά, χώμα, γλάστρες, πολλαπλασιαστικό υλικό, εργαλεία και βιομηχανικά είδη κηπουρικής και ανθοκομίας.

Ε. Βιομηχανικά είδη.

Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται γενικά βιομηχανικά είδη πλην ηλεκτροδοτούμενων ηλεκτρικών ειδών και παιχνιδιών, όπως είδη ένδυσης νεωτερισμών, ψεύτικα κοσμήματα (φο μπιζού), λευκά είδη, ψιλικά, είδη υπόδησης, δερμάτινα είδη (τσάντες, ζώνες, πορτοφόλια), αυτόνομα μη ηλεκτροδοτούμενα ηλεκτρικά είδη, εκκλησιαστικά είδη, είδη ατομικής καθαριότητας ή οικιακής φροντίδας, μέσα συσκευασίας (χάρτινες, πλαστικές σακούλες), είδη υαλοπωλείου, πλαστικά με το μέτρο, είδη χαρτιού, εργαλεία και βιομηχανικά είδη κηπουρικής και ανθοκομίας.

ΣΤ. Υπηρεσίες παροχής πρόχειρων γευμάτων.

Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται οι υπηρεσίες που παρέχονται από κατόχους καντινών και φορητών εγκαταστάσεων

έψησης για την παρασκευή πρόχειρων γευμάτων, καθώς και πώλησης ειδών κυλικείου. Οι αδειούχοι της κατηγορίας αυτής δεν μπορούν να αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα και για τη χορήγηση άδειας είναι απαραίτητη η βεβαίωση καταλληλότητας του οχήματος, όπου απαιτείται, σύμφωνα με τις υγειονομικές διατάξεις.

  1. Για τη διάθεση πολλαπλασιαστικού υλικού απαιτείται από τον ενδιαφερόμενο για την άσκηση της σχετικής δραστηριότητας η προσκόμιση Βεβαίωσης Συνδρομής των Νομίμων Προϋποθέσεων, όπως προβλέπεται στην παρ. 3 του άρθρου 4 της

αριθμ. 2078/80743/25.7.2017 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β’ 2679), εκτός των περιπτώσεων του άρθρου 3 της αριθμ. 303206/26.5.1997 απόφασης του Υπουργού Γεωργίας (Β’ 461). Για τη διάθεση βιολογικών προϊόντων εφαρμόζονται κατ’ αναλογία η διάταξη της περίπτωσης κα’ της παραγράφου 1 του άρθρου 10.

  1. Οι κάτοχοι άδειας επαγγελματία πωλητή υπαίθριου εμπορίου λαϊκών αγορών μπορούν να πωλούν προϊόντα μόνο μίας από τις ανωτέρω κατηγορίες Α’ έως και ΣΤ’, υπό την προϋπόθεση ότι τα προϊόντα αυτά είναι γραμμένα στην άδειά τους από την αρμόδια για την έκδοση και ανανέωση της άδειας αρχή. Ειδικά, κάθε πωλητής της κατηγορίας Α’ μπορεί να προσθέσει στην άδειά του έως τρία (3) προϊόντα της κατηγορίας Γ’ και αντίστροφα. Οι κάτοχοι άδειας επαγγελματία πωλητή στάσιμου και πλανόδιου εμπορίου μπορούν να πωλούν προϊόντα συνδυαστικά των κατηγοριών Α’, Γ’, Δ’.
  2. Ο επαγγελματίας πωλητής λαϊκών αγορών μπορεί να αλλάξει κατηγορία πωλούμενων ειδών, ύστερα από αίτησή του στην αρχή ανανέωσης της άδειας. Με τη σύμφωνη γνώμη της οικείας επιτροπής λαϊκών αγορών του άρθρου 28, εγκρίνεται ή απορρίπτεται αιτιολογημένα η εν λόγω αίτηση για λόγους πληρότητας και ποικιλίας της αγοράς, σε συνδυασμό με όσα προβλέπονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 30 για την αναλογία πρωτογενών και βιομηχανικών ειδών. Στην περίπτωση που δεν υπάρξει απάντηση εντός εξήντα (60) ημερών τεκμαίρεται σιωπηρή αποδοχή του αιτήματος.
  3. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης είναι δυνατό να τροποποιούνται (αφαιρούνται ή προστίθενται) τα πωλούμενα είδη, πέραν των προαναφερομένων, σε περίπτωση αυξημένης ζήτησης προϊόντων, ανεπάρκειας αγοράς και παραγωγής νέων προϊόντων, καθώς και να τροποποιούνται τα προϊόντα που επιτρέπεται να πωλούνται ανά τομέα δραστηριοποίησης (λαϊκή αγορά, στάσιμο εμπόριο, πλανόδιο εμπόριο).

 

 

 

 

ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ-ΠΩΛΗΤΕΣ

 

Τα προϊόντα που δύνανται να διαθέτουν οι παραγωγοί πρέπει να είναι αποκλειστικά δικής τους παραγωγής και οικοτεχνίας, να συμφωνούν με τους όρους και προϋποθέσεις για την διάθεση αγροτικών προϊόντων όπως αυτοί κάθε φορά ισχύουν.

 

  1. Τα είδη εμπορίας, για τα οποία χορηγείται η άδεια παραγωγού πωλητή, είναι:

α. οπωροκηπευτικά,

β. αυγά σφραγισμένα με το διακριτικό αριθμό του παραγωγού,

γ. λοιπά αγροτικά προϊόντα, όπως ελιές, καρύδια, κάστανα, όσπρια,

δ. ελαιόλαδο συσκευασμένο, όπως ορίζεται στον Κανονισμό 29/2012 και την 323902/18.9.2009 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β’ 2026),

ε. οίνος εμφιαλωμένος, ο οποίος έχει παραχθεί, εμφιαλωθεί και επισημανθεί, σύμφωνα με την κείμενη ενωσιακή (Κανονισμός (ΕΕ) 1308/2013, Κανονισμός (ΕΚ) 606/2009, Κανονισμός (ΕΚ) 607/2009, Κανονισμός 436/2009) και εθνική αμπελοοινική νομοθεσία υπ’αριθμ. 5833/155045/ 12.12.2013 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 3324) όπως ισχύει, υπ’ αριθμ. 285870/1.9.2004 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 1372), υπ’ αριθμ. 6141/148160/30.12.2015 υπουργική απόφαση (Β’ 2904), υπ’ αριθμ. 5067/117292/27.10.2015 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 2323) όπως ισχύει, υπ’ αριθμ. 5042/116548/26.10.2015 υπουργική απόφαση (Β’ 2323), στ. μέλι τυποποιημένο,

ζ. πουλερικά και κουνέλια που πληρούν τους κανόνες ασφάλειας και υγιεινής των τροφίμων, σύμφωνα με την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία (υπουργική απόφαση 2379/82701/2016, Β’ 2330),

η. νωπά αλιευτικά προϊόντα θάλασσας, γλυκών υδάτων, υδατοκαλλιέργειας,

θ. προϊόν απόσταξης μικρών αποσταγματοποιών (διήμερων),

ι. άνθη, καλλωπιστικά φυτά, αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά και κηπευτικό χώμα, το οποίο δεν έχει υποστεί βιομηχανική επεξεργασία, καθώς και πολλαπλασιαστικό υλικό καλλιεργούμενων φυτικών ειδών, όπως φυτάρια κηπευτικών, δενδρύλλια οπωροφόρων και φυτά αμπέλου, υπό τις προϋποθέσεις που ορίζουν ο ν. 1564/1985 (Α’ 164) και οι υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότησή του,

ια. τα προϊόντα οικοτεχνίας που αναφέρονται στο άρθρο 3 της 4912/120862/5.11.2015 απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β’2468), με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται σε αυτή όπως γαλακτοκομικά, μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού, παραδοσιακά ζυμαρικά, βότανα, αρτύματα, ιβ. αλλαντικά από παραγωγούς κτηνοτρόφους, εφόσον έχουν παραχθεί σε εγκεκριμένες μονάδες, τηρουμένων των όρων υγιεινής και ασφάλειας, σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία. Αν ο κτηνοτρόφος δεν διαθέτει δική του μονάδα παραγωγής, αλλά παραλαμβάνει τελικό προϊόν από δική του πρώτη ύλη που παράγεται σε άλλη εγκεκριμένη μονάδα, εφαρμόζονται αναλόγως τα οριζόμενα στο άρθρο 10 για τα τυροκομικά προϊόντα, ιγ. γαλακτοκομικά προϊόντα.

  1. Οι αδειούχοι παραγωγοί πωλητές υπαίθριου εμπορίου που παράγουν προϊόντα της παραγράφου 1(α), μπορούν κατά τη διάρκεια διάθεσης των καλλιεργούμενων προϊόντων τους να διαθέτουν και άλλα μη επεξεργασμένα πρωτογενή προϊόντα που σχετίζονται με την κύρια παραγωγή τους. Ενδεικτικά, αναφέρονται τα αμπελόφυλλα για τους αμπελοκαλλιεργητές, τα άνθη κολοκυθιού για τους αντίστοιχους καλλιεργητές, τα αυτοφυή φυτά που φύονται εντός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων των παραγωγών.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, μπορεί να προστίθενται ή να αφαιρούνται πωλούμενα είδη πέραν των προαναφερομένων, σε περίπτωση αυξημένης ζήτησης προϊόντων, ανεπάρκειας αγοράς και παραγωγής νέων προϊόντων.

 

Άρθρο 8ο:

 

ΟΡΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

 

Α. Στους χώρους που θα λειτουργεί η λαϊκή αγορά θα υπάρχει διαγράμμιση και αρίθμηση των διατιθέμενων θέσεων. Οι θέσεις που θα διαγραμμιστούν προκειμένου να τοποθετηθούν οι πωλητές – εκθέτες δεν θα εμποδίζουν τη είσοδο οικιών και καταστημάτων.  Ο σχεδιασμός και η διαδικασία της διαγράμμισης θα διασφαλίζει την ομαλή και άνετη διέλευση των επισκεπτών, την έλευση  οχημάτων όπως ασθενοφόρο, πυροσβεστική κ.λ.π., για τις περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης, διάδρομος πλάτους 3 μέτρων, καθώς επίσης και όποια άλλη πρόβλεψη είναι αναγκαία, για την ομαλή λειτουργία  της λαϊκής αγοράς.

 

Β. Απαγορεύεται η αυθαίρετη αλλαγή θέσης από τους εκθέτες -πωλητές της λαϊκής αγοράς, η αυθαίρετη αυξομείωση των μέτρων πρόσοψης των πάγκων, η αυξομείωση των διαστάσεων της έκτασης των χωροθετημένων θέσεων, καθώς επίσης και η δραστηριότητα στους χώρους της λαϊκής αγοράς ελλείψει της σχετικής άδειας. H κατάληψη θέσης χωρίς την έγκριση των εποπτών  καθώς και η πώληση προϊόντων στους διαδρόμους, θεωρούνται αυθαίρετη κατάληψη θέσης και επισύρουν πρόστιμο.

Οι πωλητές – εκθέτες υποχρεούνται να καταλαμβάνουν αποκλειστικά και μόνο τη θέση που τους παραχωρήθηκε από την αρμόδια αρχή και να μην εμποδίζουν τη λειτουργία των όπισθεν αυτών ευρισκομένων καταστημάτων καθώς επίσης και των πεζοδρομίων για την ελεύθερη διέλευση των πεζών. Απαγορεύεται η διάθεση προϊόντων απ’ ευθείας από το αυτοκίνητο, εκτός των ειδών που προβλέπονται από τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις. Επίσης οι επαγγελματίες πωλητές που διαθέτουν τα προϊόντα τους σε ορθοστάτες (stands) να μεριμνούν ώστε αυτά να τοποθετούνται σε απόσταση τουλάχιστον 1 μέτρο από τη διαγράμμιση για να μην κρύβονται οι όμορες θέσεις.

Η παρουσία των κατόχων αδειών είναι υποχρεωτική ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση και όπου δημιουργείται η ανάγκη περί υποβοήθησης, αντικατάστασης, αναπλήρωσης κ.λ.π. απαιτείται να ακολουθηθούν οι διαδικασίες που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία κάθε φορά.

 

Άρθρο 9ο:

 

ΘΕΣΕΙΣ ΠΩΛΗΤΩΝ

 

  1. Κάθε λαϊκή αγορά χωρίζεται σε τομέα παραγωγών πωλητών και σε τομέα επαγγελματιών πωλητών. Ο τομέας των παραγωγών πωλητών λαϊκών αγορών διακρίνεται σαφώς με κάθε πρόσφορο τρόπο από τον τομέα των επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών. Οι επαγγελματίες πωλητές, που δεν διαθέτουν τρόφιμα γης και θάλασσας σε οποιαδήποτε μορφή ή άνθη, τοποθετούνται στην αρχή ή στο τέλος των λαϊκών αγορών, με τρόπο που τους καθιστά απολύτως διακριτούς από τους υπόλοιπους. Οι πωλητές αλιευτικών προϊόντων τοποθετούνται χωριστά από τους υπόλοιπους παραγωγούς ή επαγγελματίες πωλητές και σε σημεία ,αν είναι δυνατόν, όπου υπάρχει αποχέτευση (όχι φρεάτιο όμβριων υδάτων).

 

  1. Οι παραγωγοί τοποθετούνται χωριστά από τους επαγγελματίες και κατά την κατανομή των θέσεων μεταξύ τους προκρίνονται οι παραγωγοί.
  2. Οι επαγγελματίες πωλητές, που δεν διαθέτουν τρόφιμα γης και θάλασσας σε οποιαδήποτε μορφή ή άνθη, τοποθετούνται στην αρχή ή στο τέλος των λαϊκών αγορών, με τρόπο που τους καθιστά απολύτως διακριτούς από τους υπόλοιπους και σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
  3. Πωλητής λαϊκών αγορών, επαγγελματίας ή παραγωγός, που απουσιάζει αδικαιολόγητα πέραν των πέντε (5) εβδομάδων από συγκεκριμένη λαϊκή αγορά, χωρίς την προηγούμενη έγγραφη ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής ελέγχου λαϊκών αγορών (επόπτες) στερείται της θέσης του στη συγκεκριμένη λαϊκή αγορά.
  4. Ρητά απαγορεύεται στους δικαιούχους η υπεκμίσθωση της θέσης που κατέχουν.
  5. Με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία εγκρίνεται από τον οικείο περιφερειάρχη, καθορίζεται ο ανώτατος αριθμός θέσεων πωλητών για όλες τις Λαϊκές Αγορές που λειτουργούν στην χωρική του αρμοδιότητα, ο οποίος συναρτάται με τον πληθυσμό του Δήμου βάσει τελευταίας απογραφής. Ο υφιστάμενος αριθμός αδειών δεν δύναται να μειωθεί.
  6. Για τα ειδικά διασκευασμένα οχήματα (αυτοκινούμενα ή ρυμουλκούμενα) που είναι απαραίτητα για την πώληση ορισμένων ειδών κυρίως ζωικής προέλευσης ή κατεψυγμένων ειδών, οσπρίων και ξηρών καρπών καθώς και των οχημάτων ειδών κυλικείου επιτρέπεται η τοποθέτηση τους εντός της θέσης που κατέχει ο ιδιοκτήτης πωλητής στο χώρο λειτουργίας της λαϊκής αγοράς.
  7. Τα παραχωρούμενα μέτρα μήκους των πάγκων στις Λαϊκές Αγορές, είναι κατά μέγιστο όριο τα εξής:

 

 

  • Επαγγελματίες πωλητές                                                                                  4,5 x2 m

 

 

  • Επαγγελματίες πωλητές οπωροκηπευτικών                       4,0×2 m, ή 4,5×2 m (εφόσον το ημερήσιο τέλος που πληρώνουν, εξισωθεί με αυτό των επαγγελματιών πωλητών).

 

  • Παραγωγοί  οπωροκηπευτικών                                                                          4×2 m

 

  • Πωλητές νωπών ψαριών                           – με ειδικά διαμορφωμένο όχημα    6×2 m

                                                                                                                 -με ρυμουλκούμενο 4×1,5 m

 

  • Βιομηχανικά και βιοτεχνικά προϊόντα                                                          4,5 x2 m

 

  • Για κτηνοτροφικά προϊόντα                       – με ειδικά διαμορφωμένο όχημα    6×2 m

                                                                                                                 -με ρυμουλκούμενο 4×1,5 m

 

  • Παραγωγοί  μελιού                                                                                           2,5×2 m

 

  • Εποχικοί παραγωγοί                                                                                            4×2 m

 

 

  • Καντίνες                                                                                                                6×2 m

 

  • Όσπρια – Ξηροί Καρποί                            – με ειδικά διαμορφωμένο όχημα    6×2 m

                                                                                                                 -με ρυμουλκούμενο 4×1,5 m

 

  • Άνθη                                                                                                                      6×2 m

 

Άρθρο 10ο:

 

ΜΟΡΦΗ ΕΚΘΕΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΕΜΦΑΝΙΣΗ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΩΛΗΤΩΝ

& ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ

 

  1. Ο τύπος, το χρώμα και το υλικό του εκθετηρίου των πωλούμενων προϊόντων καθώς και του στεγάστρου που θα επιλεγούν, πρέπει να εξασφαλίσουν την ομοιομορφία και ενιαία αισθητική ανά κατηγορία πωλητή (επαγγελματία ή παραγωγού).

2.Οι παραγωγοί πωλητές αναρτούν σε εμφανές για τον καταναλωτή σημείο πινακίδα χρώματος πράσινου ελάχιστων διαστάσεων 1 χ 0,40 μ., στην οποία αναγράφεται με κεφαλαία γράμματα η λέξη «ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ», και με πεζά ευανάγνωστα γράμματα λευκού χρώματος το ονοματεπώνυμό του, ο αριθμός αδείας, ο αριθμός μητρώου από το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα και η γεωγραφική περιοχή, τουλάχιστον ο νομός, που βρίσκεται η αγροτική εκμετάλλευση των προϊόντων που διαθέτει.

Οι επαγγελματίες πωλητές αναρτούν σε εμφανές για τον καταναλωτή σημείο πινακίδα χρώματος μπλε ελάχιστων διαστάσεων 1 χ 0,40 μ., στην οποία αναγράφεται με κεφαλαία γράμματα η λέξη «ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ» ή «ΕΜΠΟΡΟΣ» και με πεζά ευανάγνωστα γράμματα λευκού χρώματος το ονοματεπώνυμο, ο αριθμός αδείας και ο αριθμός μητρώου από το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα.

  1. Οι πωλητές υποχρεούνται να τοποθετούν πινακίδες σε κάθε προϊόν με την τιμή πώλησης, την ποιότητα και τον τόπο προέλευσης αυτού καθώς να έχουν ταμειακές και ζυγιστικές μηχανές.
  2. Τα προς πώληση είδη πρέπει να είναι τοποθετημένα πάνω σε πάγκους ή σε τελάρα έτσι ώστε να εξασφαλίζονται οι κατάλληλες συνθήκες υγιεινής.
  3. Απαγορεύεται η απ’ ευθείας διακίνηση από το αυτοκίνητο με το οποίο έγινε η μεταφορά των προϊόντων καθώς και η διαλάληση των εμπορευμάτων όπως και η πώληση προϊόντων στους διαδρόμους.
  4. Απαγορεύεται η στάθμευση των αυτοκινήτων στο χώρο της λαϊκής αγοράς, καθώς και η διατήρηση δεύτερου πάγκου ή δεύτερης θέσης στους κατόχους επαγγελματικών αδειών.
  5. Οι πωλητές οφείλουν να φροντίζουν για την εξασφάλιση της τάξης και της καθαριότητας, να αποφεύγουν την ενόχληση των περιοίκων, την ρύπανση και την πρόκληση ζημιών στις κατοικίες της περιοχής πριν, κατά τη διάρκεια λειτουργίας και μετά το πέρας  της λαϊκής, ειδικότερα υποχρεούνται αμέσως μετά τη λήξη του χρόνου της λαϊκής αγοράς να φροντίζουν οι ίδιοι (ο καθένας χωριστά) για την καθαριότητα του χώρου των καθώς και την συγκέντρωση των απορριμμάτων που έχει δημιουργήσει ο καθένας σε σακούλες οι οποίες θα συλλέγονται στην συνέχεια από υπαλλήλους του Δήμου.
  6. Ιδιαίτερη προσοχή συνιστάται στους ιχθυοπώλες  που υποχρεούνται να ακολουθούν τις οδηγίες της επιτροπής για την τοποθέτηση των εμπορευμάτων τους, να καθαρίζουν καλά το χώρο και να συλλέγουν τα απορρίμματα με επιμέλεια.

Επίσης, οι πωλητές αλιευμάτων θα πρέπει να συλλέγουν τα νερά από το λιώσιμο του πάγου και να τα απομακρύνουν με δική τους ευθύνη από το χώρο της λαϊκής αγοράς.

  1. Οι πωλητές με  δική τους ευθύνη πρέπει να μεταφέρουν από τους χώρους της αγοράς τα εμπορεύματα που δεν διατέθηκαν, τα κενά είδη συσκευασίας και γενικά κάθε είδους εργαλείου, το αργότερο μισή ώρα μετά τη λήξη της λαϊκής αγοράς.
  2. Κατά τις ημέρες που δεν λειτουργεί η λαϊκή αγορά απαγορεύεται κάθε εμπορία μέσα στους οριοθετημένους χώρους της.
  3. Απαγορεύεται η εγκατάσταση πωλητών στους διαδρόμους των χώρων πώλησης, οι οποίοι πρέπει να είναι ελεύθεροι για την κυκλοφορία των αγοραστών καθώς και η είσοδος κάθε τροχοφόρου την ώρα λειτουργία της λαϊκής αγοράς.
  4. Για την τήρηση της καθαριότητας κατά την ώρα που λειτουργεί η λαϊκή αγορά (από την έναρξη και μέχρι την λήξη της λειτουργίας της) υπεύθυνοι είναι οι αδειούχοι πωλητές. ή  αυτοί που τους αναπληρώνουν.

 

  1. 13. Γενικές Υποχρεώσεις των πωλητών: Οι αδειούχοι πωλητές λαϊκών αγορών οφείλουν:   

 

 

  • Να τηρούν την καθαριότητα και την ευταξία των χώρων που καταλαμβάνουν οι πάγκοι πώλησης των προϊόντων τους.
  • Να μην καταλαμβάνουν κοινόχρηστους ή ιδιωτικούς χώρους, εκτός των ορίων της έκτασης που τους αναλογεί, σύμφωνα με την άδεια τους.
  • Να τηρούν τους κανόνες υγιεινής και να διατηρούν σε ειδικούς κλειστούς κάδους ή καλά κλεισμένες σακούλες τα απορρίμματα που παράγουν κατά τη διάρκεια λειτουργίας της λαϊκής αγοράς.
  • Να μην ρυπαίνουν τον περιβάλλοντα χώρο με τη ρίψη κάθε είδους απορριμμάτων και ιδιαιτέρως ευπαθών ειδών που αλλοιώνονται εύκολα (λέπια ψαριών, εντόσθια, φύλλα λαχανικών κ.λπ.), καθώς και ειδών συσκευασίας (χαρτόκουτα, τελάρα κ.λπ.).
  • Κατά την αποκομιδή των απορριμμάτων και τον γενικό καθαρισμό της λαϊκής αγοράς να συμμορφώνονται  με τις υποδείξεις των οργάνων της παραπάνω υπηρεσίας.
  • Σε περίπτωση αδιαφορίας και παρά τις συστάσεις, ο Δήμος προβαίνει στον καθαρισμό του χώρου καταλογίζοντας τα έξοδα στους υπευθύνους, επίσης επιβάλλει πρόστιμο. Εάν η παράβαση αυτή επαναληφθεί για τρίτη συνεχόμενη φορά ο Δήμος προβαίνει στην ανάκληση της άδειας λειτουργίας για ορισμένο χρονικό διάστημα ή οριστικά.
  • Να μην παρακωλύουν με κανένα τρόπο την υπηρεσία καθαριότητας στην εκτέλεση του έργου της.
  • Να απομακρύνουν τους πάγκους πώλησης των ειδών τους και τα προϊόντα που δεν έχουν πωληθεί μέσα στο προκαθορισμένο νόμιμο ωράριο λειτουργίας της λαϊκής αγοράς (άρθρο 10 παρ.9), διαφορετικά οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο και σε περίπτωση υποτροπής ζητείται η ανάκληση της άδειας. Η παραμονή των πωλητών λαϊκών αγορών ή των υπαλλήλων τους, μετά το πέρας του νόμιμου ωραρίου θεωρείται αυθαίρετη κατάληψη κοινοχρήστου χώρου και επισύρει τις προβλεπόμενες κυρώσεις του κανονισμού «κοινοχρήστων χώρων».
  • Απαγορεύεται στους πωλητές η τοποθέτηση εγκαταστάσεων, πάγκων κλπ. σε άλλη μέρα από εκείνη της λειτουργίας της αγοράς ή η εγκατάλειψη των ειδών αυτών μετά τη λειτουργία της.
  • Τα εμπορικά καταστήματα που έχουν πρόσοψη στη Λαϊκή απαγορεύεται να κάνουν χρήση οδοστρώματος. Η κατάληψη θα γίνεται επί του πεζοδρομίου και για όσα τετραγωνικά έχει εκδοθεί η ετήσια άδεια κατάληψης. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο του μεγαλύτερου τέλους του Δήμου καθώς και όλες οι απαιτούμενες ενέργειες σύμφωνα με τον περί εσόδων και προστίμων νόμο.
  • Σε περίπτωση που στην οδό που διεξάγεται Λαϊκή Αγορά λειτουργεί στεγασμένο κατάστημα υποχρεωτικά παραχωρείται κενό 2 μέτρων.
  • Γενικά η διαγωγή των πωλητών στη Λαϊκή Αγορά πρέπει να είναι άμεμπτη, χωρίς φωνασκίες, χρήση οινοπνευματωδών ποτών και χρήση ηχητικών συσκευών. Οι πωλητές οφείλουν να φροντίζουν για την εξασφάλιση της τάξης και της καθαριότητας, να αποφεύγουν την ενόχληση των περιοίκων, την ρύπανση και την πρόκληση ζημιών στα πεζοδρόμια και στις κατοικίες γύρω από τη θέση τους καθώς και η κάθε είδους στήριξη μέσων σκίασης σε ιδιωτικές κατασκευές των περιοίκων.
  • Πωλητές χωρίς την σχετική άδεια και πωλητές που πωλούν εμπορεύματα, που δεν προβλέπονται στην άδεια τους , θα απομακρύνονται από τις λαϊκές αγορές .
  • Οι πωλητές υποχρεούνται να πωλούν μόνο προϊόντα που αναγράφονται στις χορηγηθείσες άδειες.
  • Οι εποχικοί παραγωγοί θα τοποθετούνται στις Λαϊκές Αγορές στις προβλεπόμενες ή προκύπτουσες κενές θέσεις, αφού καταθέσουν στο αρμόδιο γραφείο του Δήμου τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
  • Απαγορεύεται η επέκταση και η κατάληψη (αυθαίρετα) των διπλανών θέσεων, σε περίπτωση που τυχόν είναι ελεύθερες, καθώς και η αλλαγή της νόμιμης θέσης πώλησης.
  • Απαγορεύεται η κατάληψη χώρου εκτός των προκαθορισμένων ορίων των λαϊκών αγορών από οποιονδήποτε πωλητή, έστω και αν έχει άδεια.
  • Απαγορεύεται η οποιαδήποτε τροποποίηση των χώρων, ή τοποθέτηση τεντών, ή οποιωνδήποτε κατασκευών, χωρίς έγκριση από τα αρμόδια όργανα του Δήμου.
  • Πωλητής που θα απουσιάσει δικαιολογημένα από τις Λαϊκές Αγορές ή είναι ασθενής οφείλει να ειδοποιεί με γραπτή δήλωσή του την υπηρεσία για να μην απωλέσει τη θέση του. Αντιθέτως όποιος απουσιάσει από τη θέση του αδικαιολόγητα πάνω από πέντε  εβδομάδες στερείται της θέσης του.
  • Επιπλέον ανακαλείται η άδεια μέχρι την τακτοποίηση της οφειλής σε όποιον δεν καταβάλει το ημερήσιο τέλος που προβλέπεται για χρονικό διάστημα πέραν των δύο μηνών.
  • Απαγορεύεται στους δικαιούχους η υπεκμίσθωση σε τρίτους των θέσεων που κατέχουν.
  • Οι άδειες είναι προσωπικές και οι πωλητές, εκτός απροόπτου και εξαιρέσεων που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία, οφείλουν να παρευρίσκονται αυτοπροσώπως  στις Λαϊκές Αγορές.

 

 

Άρθρο 11ο:

 

ΕΛΕΓΧΟΙ

 

Οι έλεγχοι στις Λαϊκές Αγορές του Δήμου θα γίνονται από τα αρμόδια όργανα όπως προβλέπεται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.

Για την διευκόλυνση της εύρυθμης λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών, ο Δήμος ορίζει υπάλληλο ή υπαλλήλους, για την γενικότερη εποπτεία και επίλυση προβλημάτων που ανακύπτουν. Τα αρμόδια όργανα του Δήμου είτε ως Επιτροπή είτε από κοινού με άλλους συναρμόδιους φορείς  θα διενεργούν τακτικά ελέγχους για την καλή και ομαλή λειτουργία της λαϊκής αγοράς, την διατήρηση της τάξης και την από κάθε άποψη ορθή και εύρυθμη διεξαγωγή αυτής, εφαρμόζοντας και επιβάλλοντας κυρώσεις για κάθε παραβάτη.

 

Άρθρο 12ο:

 

ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΛΑΪΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

 

Οι υπάλληλοι της Επιτροπής Ελέγχου Λαϊκών Αγορών θα είναι εντεταλμένοι υπάλληλοι του Δήμου Ηρακλείου με τις εξής αρμοδιότητες:

μεριμνούν για την τήρηση της κείμενης νομοθεσίας που αφορά στην λειτουργία των λαϊκών αγορών , την τήρηση των κανόνων του παρόντος κανονισμού και βεβαιώνουν τις παραβάσεις του άρθρου 52 του Ν. 4497/2014 ή της εκάστοτε κάθε φορά νομοθεσίας.

Επιπλέον καθήκοντα που απορρέουν λόγω του αντικειμένου της εργασίας τους είναι ιδίως τα παρακάτω:

  1. Έλεγχος προσκομιζόμενων ποσοτήτων ανά ημέρα, από τους παραγωγούς πωλητές, σύμφωνα με τα σχετικά παραστατικά (άδεια − δελτίο αποστολής).
  2.  Επίδοση εγγράφων στους πωλητές τους οποίους αφορούν.
  3.  Διαγράμμιση λαϊκών αγορών και σύνταξη καταστάσεων θέσεων πωλητών.
  4. Τοποθέτηση πωλητών σε προσωρινές θέσεις έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία απόδοσης θέσεων.
  5.  Ενημέρωση της υπηρεσίας για τις κενές θέσεις που προκύπτουν στην λαϊκή αγορά που εποπτεύουν.
  6.  Επίλυση προβλημάτων τα οποία διαταράσσουν την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
  7.  Επιβλέπουν αν οι προσερχόμενοι πωλητές έχουν τοποθετηθεί στις προκαθορισμένες θέσεις τους.
  8.  Απομακρύνουν από το χώρο της Λαϊκής Αγοράς (εάν χρειαστεί και με την συνδρομή της αστυνομίας ) κάθε πωλητή που στερείται νόμιμης άδειας , ή θέσης πώλησης.
  9. Καταγράφουν τυχόν απουσίες επαγγελματιών και παραγωγών πωλητών και τηρούν σχετικό αρχείο για περαιτέρω ενέργειες αν χρειαστεί
  10. Σημειώνουν τα τυχόν παραπτώματα των πωλητών και υποβάλλουν στον αρμόδιο Αντιδήμαρχο  και στο Δήμαρχο σχετική Αναφορά.
  11. Όποτε γίνεται κλήρωση ή κάθε άλλη νόμιμη διαδικασία για τοποθέτηση στις χωροθετημένες θέσεις των λαϊκών αγορών ,αυτοί παρευρίσκονται  προκειμένου να διασφαλιστεί η νομιμότητα και η ισονομία.
  12. 12. Είναι υπεύθυνοι για τοποθέτηση μετά από εκκένωση θέσης ή αμοιβαίας αλλαγής λαϊκής αγοράς των δικαιούχων   επαγγελματιών και παραγωγών πωλητών.
  13. Μεριμνούν ώστε να μη γίνεται κατάληψη θέσης επαγγελματία πωλητή από παραγωγό και το αντίστροφο.

 

Άρθρο 13ο:

 

ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΤΕΛΟΣ

 

Ο κάθε πωλητής, για να συμμετέχει σε λαϊκή αγορά του Δήμου Ηρακλείου, θα καταβάλλει το αντίστοιχο ημερήσιο τέλος στην αρμόδια υπηρεσία, με τη διαδικασία που ορίζουν οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.

Κάθε σχετικό θέμα με το ημερήσιο τέλος όπως το ύψος αυτού, η διαδικασία και τρόπος καταβολής αυτού κ.λπ., ρυθμίζεται με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου σύμφωνα με το άρθρο 36 του Ν.4497/2017  

 

Η είσπραξη  του ημερησίου τέλους θα διενεργείται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

 

Η μη καταβολή του ημερήσιου τέλους από τον υπόχρεο για χρονικό διάστημα πέραν των δύο (2) μηνών συνεπάγεται την αυτοδίκαιη αναστολή ισχύος της άδειας η οποία διαπιστώνεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και θα αποστέλλεται ειδοποίηση με την οποία θα καλείται ο υπόχρεος να καταβάλλει το τίμημα εντός δεκαημέρου. Σε περίπτωση μεταγενέστερης εξόφλησης των οφειλών η αναστολή αίρεται αυτοδίκαια.

 

Άρθρο 14ο:

 

ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

 

  1. Όποιος παρεμποδίζει τον ασκούμενο έλεγχο ή αρνείται με οποιονδήποτε τρόπο να παραδώσει στους αρμόδιους υπαλλήλους κάθε στοιχείο απαραίτητο για τη διεξαγωγή του ελέγχου, και ιδίως τα παραστατικά εμπορίας και διακίνησης, τιμωρείται με φυλάκιση. Παρεμπόδιση ελέγχου θεωρείται και η απόκρυψη των απαιτούμενων στοιχείων ή η παραποίηση των στοιχείων αυτών ή η ψευδής παράθεσή τους.
  2. Όποιος χωρίς άδεια ασκεί δραστηριότητα του Ν.4497/2017(ΦΕΚ Α- 171) τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι (6) μηνών.
  3. α) Όποιος διαθέτει τρόφιμα μη ασφαλή ή ακατάλληλα για την ανθρώπινη κατανάλωση τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών.

   β) Όποιος διαθέτει τρόφιμα μη ασφαλή ή επιβλαβή για την υγεία τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών.

   γ) Όποιος αναμειγνύει παράνομα και πωλεί είδη διαφορετικών ποιοτήτων τιμωρείται με φυλάκιση.

  1. Όποιος παραποιεί ή νοθεύει άλλα είδη βιοτικής ανάγκης πλην τροφίμων ή εν γνώσει του κατέχει προς εμπορία ή πωλεί τέτοια είδη, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών.
  2. Σε περίπτωση που η βεβαίωση της τριμελούς επιτροπής του άρθρου 12 περιέχει αναληθή ή ανακριβή στοιχεία, καθένα από τα υπογράφοντα μέλη τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους.

Ανεξάρτητα από τις ανωτέρω ποινικές κυρώσεις, επιβάλλονται τα εξής διοικητικά πρόστιμα από τις αρμόδιες υπηρεσίες .

[1] Με το άρθρο 4 της απόφασης Υπ. Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Α2-797/29.08.2014 (ΦΕΚ

2398/09.09.2014 τεύχος Β’) τα ποσά των διοικητικών κυρώσεων της παραγράφου 1 του άρθρου 32 του Ν.

4264/2014 αναπροσαρμόζονται ως ακολούθως:

α) για παντελή έλλειψη άδειας υπαίθριου εμπορίου, πρόστιμο πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ και για μη κατοχή ισχύουσας άδειας κατά τη στιγμή του ελέγχου πρόστιμο πεντακόσια (500) ευρώ. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση έλλειψης αδείας, για όλες τις κατηγορίες υπαίθριου εμπορίου μειώνονται στο ποσό των εκατό (100) ευρώ, εάν ο

διοικούμενος προσκομίσει εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών στην ελεγκτική υπηρεσία έντυπο αδείας εν ισχύ κατά το χρόνο βεβαίωσης της παράβασης.

Στην περίπτωση αυτή, σχετικά με τον τρόπο και τη διαδικασία επιβολής προστίμου ορίζεται ότι εφόσον ο ελεγχόμενος δηλώσει ενυπόγραφα στο πεδίο «ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟΥ» ότι διαθέτει μεν άδεια σε ισχύ αλλά δεν την φέρει μαζί του κατά τη στιγμή του ελέγχου και θα την προσκομίσει στον προϊστάμενο της αρμόδιας υπηρεσίας ελέγχου εντός δυο (2) εργάσιμων ημερών, τότε τα ελεγκτικά όργανα επιβάλουν μεν σε βάρος του το διοικητικό

πρόστιμο των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, αλλά εφόσον την προσκομίσει κατά τα ανωτέρω, τότε ο

προϊστάμενος αυτός επιβάλει πρόστιμο 500 ευρώ για την παράβαση μη κατοχής τη στιγμή του ελέγχου

β) για πώληση προϊόντων που δεν αναγράφονται στην άδεια, πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ

γ) για αυθαίρετη αλλαγή χώρου, μη τήρηση ωραρίου, πώληση προϊόντων εκτός του καθορισμένου χώρου της

λαϊκής αγοράς, μη αυτοπρόσωπη προσέλευση, πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ για κάθε μια από τις εν

λόγω παραβάσεις,

– για μη τοποθέτηση ζυγού σε εμφανές σημείο, πρόστιμο σύμφωνα με το άρθρο 102 παράγραφος 15 της

υπουργικής απόφασης υπ’ αριθ. Α2-718/2014 (ΦΕΚ 2090/ Β’/31-07-2014) όπως κάθε φορά ισχύει,

– για μη τοποθέτηση πινακίδων σε κάθε προϊόν με τις ενδείξεις της τιμής πώλησης ή της ποιότητας ή της

προέλευσης του προϊόντος, πρόστιμο σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 5α και β της υπουργικής

απόφασης υπ’ αριθ. Α2-718/2014 (ΦΕΚ 2090/Β’/31-07-2014) όπως κάθε φορά ισχύει,

– για μη αναγραφή της αληθούς προέλευσης του προϊόντος πρόστιμο σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος

5ε της υπουργικής απόφασης υπ’ αριθ. Α2-718/2014 (ΦΕΚ 2090/Β’/31-07-2014) όπως κάθε φορά ισχύει,

– για μη τοποθέτηση ειδικής πινακίδας με τον αριθμό της άδειας, το όνομα του κατόχου και τα λοιπά απαιτούμενα στοιχεία, πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ.

δ) για διάθεση προϊόντων τα οποία δεν συνοδεύονται από τα παραστατικά που προβλέπονται από τις κείμενες

διατάξεις πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ και για διάθεση προϊόντων που συνοδεύονται από

παραποιημένα ή με ανακριβή στοιχεία παραστατικά, πρόστιμο χιλίων (1000) ευρώ.

ε) για χρήση ελαττωματικών ή μη εγκεκριμένων μέτρων, σταθμών και ζυγών, κατά τη ζύγιση ή στάθμιση των

προϊόντων, πρόστιμο σύμφωνα με το άρθρο 102 παράγραφος 10 Βα της υπουργικής απόφασης υπ’ αριθ. Α2-

718/2014 (ΦΕΚ 2090/Β731-07-2014) όπως κάθε φορά ισχύει,

– για την με οποιονδήποτε τρόπο παραποίηση της ζύγισης (ελλειποβάρεια), πρόστιμο σύμφωνα με το άρθρο

102 παράγραφος 14 της υπουργικής απόφασης υπ’ αριθ. Α2-718/2014 (ΦΕΚ 2090/Β’/31-07-2014) όπως

κάθε φορά ισχύει.

στ) για αναπλήρωση του πωλητή ή πρόσληψη υπαλλήλου από αυτόν, χωρίς την τήρηση των διατάξεων του

Ν. 4264/2014, πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ.

ζ) για πώληση προϊόντων εκτός του καθορισμένου ωραρίου και χώρου της λαϊκής αγοράς, πρόστιμο

πεντακοσίων (500) ευρώ.

[2] Η παρ.6 καταργήθηκε και οι επόμενες αναριθμήθηκαν σε 6 και 7 από την παρ.14 του άρθρου 93 του

Ν.4314/14 (ΦΕΚ 265/23.12.2014 τεύχος Α’).

[3] Οι περιπτ. η’ και θ’ στην παρ. 1 προστέθηκαν με την παρ. 4 του άρθρου 53 του Ν. 4403/16 (ΦΕΚ

125/07.07.2016 τεύχος Α’).

[4] Η περίπτ. δ’ της παρ. 2 προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 53 του Ν. 4403/16 (ΦΕΚ 125/07.07.2016

τεύχος Α’).

[5] Το άρθρο καταργήθηκε με την παρ. α’ του άρθρου 60 του Ν. 4497/17 (ΦΕΚ 171/13.11.2017 τεύχος Α’).

[6] Σύμφωνα με το άρθρο 103 του Ν. 4497/17 (ΦΕΚ 171/13.11.2017 τεύχος Α’): “1. Πράξεις επιβολής του

διοικητικού προστίμου της περίπτωσης α’ της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4264/2014 (Α’ 118), που έχουν

εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος της 7264/2017 απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης (Β’125),

μεταρρυθμίζονται κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2, εφόσον το πρόσωπο, κατά του οποίου επιβλήθηκε

το πρόστιμο, ανήκει σε νοικοκυριό, το οποίο εντάχθηκε ή εντάσσεται έως τις 31.12.2017 στο Πρόγραμμα με

τον τίτλο «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης» του άρθρου 235 του ν. 4389/2016.

  1. Τα πρόστιμα της παραγράφου 1 περιορίζονται στο ποσό των πεντακοσίων (500) ευρώ. Αν η δραστηριότητα

του ν. 4264/2014 ασκήθηκε με άδεια, η οποία δεν είχε ανανεωθεί κατά το χρόνο του ελέγχου, το πρόστιμο

περιορίζεται στο ποσό των διακοσίων (200) ευρώ. Το πρώτο και το τρίτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 34

του ν. 4264/2014 εφαρμόζονται αναλόγως.

  1. Αρμόδιες για τη μεταρρύθμιση των πράξεων της παραγράφου 1 είναι οι αρχές που τις εξέδωσαν. Η

μεταρρύθμιση γίνεται ύστερα από αίτηση του προσώπου, κατά του οποίου επιβλήθηκε το πρόστιμο, η οποία

μπορεί να υποβληθεί μέσα σε ένα έτος από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Μαζί με την αίτηση υποβάλλεται

αντίγραφο της μη ανανεωθείσας άδειας, εφόσον ο αιτών ζητεί τον περιορισμό του προστίμου στο ποσό του

δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 2. Οι αρμόδιες για τη μεταρρύθμιση αρχές ενημερώνονται από τον οικείο

δήμο ή από τη Γενική Διεύθυνση Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής

Αλληλεγγύης για την ένταξη του αιτούντος στο Πρόγραμμα «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης».

  1. Αν ασκήθηκε προσφυγή κατά της μεταρρυθμιζόμενης απόφασης, η έκδοση μεταρρυθμιστικής απόφασης

συνεπάγεται την κατάργηση της εκκρεμούς δίκης.

Ενδικοφανής προσφυγή κατά της μεταρρυθμιστικής απόφασης δεν επιτρέπεται.

  1. Ποσά που καταβλήθηκαν σε εκτέλεση μεταρρυθμιζόμενων αποφάσεων, δεν επιστρέφονται.”

          [7] Επιπλέον ορίζονται τα παρακάτω πρόστιμα:

  • Φθορά ακίνητης περιουσίας  περιοίκων: 300 ευρώ
  • Στήριξη μέσων ηλιοπροστασίας σε παρακείμενες οικίες με σχοινί :  300 ευρώ
  • Ούρηση εκτός χημικών τουαλετών: 500 ευρώ
  • Προσέλευση εκτός των καθορισμένων ωρών και διαλάληση εμπορευμάτων προς άγρα πελατών : 500 ευρώ
  • Αυθαίρετη κατάληψη θέσης (χωρίς τοποθέτηση ή κλήρωση):1000 ευρώ
  • Μη συμμόρφωση στις υποδείξεις εποπτών ή εξύβριση εποπτών :1000 ευρώ

[8] Σε περίπτωση αναφοράς από τους επόπτες ή τους αρμόδιους υπαλλήλους του γραφείου λαϊκών αγορών για επαγγελματία πωλητή ή παραγωγό πωλητή, πέραν του διοικητικού προστίμου  δύναται ο δήμος να προχωρήσει στη ανάκληση συγκεκριμένων ημερών από την άδεια του εν λόγω πωλητή έως και την οριστική ανάκληση της άδειας.

 

Άρθρο 15ο:

 

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

 

  1. Η πράξη επιβολής διοικητικού προστίμου υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή, η οποία ασκείται ενώπιον του οικείου  Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης  όπου επιβλήθηκε το πρόστιμα μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την με οποιονδήποτε τρόπο, αποδεδειγμένη κοινοποίησή της στον υπόχρεο. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία (30) ημερών από την κατάθεση της προσφυγής, σύμφωνα με το άρθρο 54 του Ν. 4497/2017, όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 4314/2014.
  2. Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου του τόπου όπου εδρεύει το όργανο όπου εξέδωσε την πράξη επιβολής του προστίμου, μέσα στην προθεσμία της παραγράφου 1 του άρθρου 66 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Η εμπρόθεσμη άσκηση της προσφυγής και η τυχόν υποβολή αίτησης αναστολής δεν αναστέλλουν την είσπραξη του είκοσι τοις εκατό (20%) του προστίμου. Μετά την έκδοση απόφασης από το Διοικητικό Πρωτοδικείο το ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) που εισπράχθηκε, συμψηφίζεται ή επιστρέφεται ολικά ή μερικά στον διοικούμενο, ανάλογα με την περίπτωση.
  3. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ εάν ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν από την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής της παραγράφου 1, προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου. Το αποδεικτικό καταβολής του μειωμένου προστίμου προσκομίζεται στην αρμόδια υπηρεσία εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών

 

Άρθρο 16ο:

 

          ΓΕΝΙΚΑ

 

Ο Κανονισμός αυτός συντάχθηκε για να ρυθμίσει τα προβλήματα που προκύπτουν από την λειτουργία των Λαϊκών Αγορών του Δήμου Ηρακλείου και υπερισχύει κάθε άλλης ανάλογης προηγούμενης διάταξης.

Κάθε τι που δεν προβλέπεται από τον παρόντα Κανονισμό, αντιμετωπίζεται και επιλύεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου των λαϊκών αγορών, με βάση τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις. Η ισχύς του κανονισμού αυτού είναι υποχρεωτική για όλους γενικά τους συναλλασσόμενους (πωλητές του Δήμου).

 

Άρθρο 17ο:

 

ΙΣΧΥΣ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ

 

Η ισχύς του Κανονισμού αυτού αρχίζει με την έγκριση του από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Το Δημοτικό Συμβούλιο δύναται με Αποφάσεις του να τροποποιεί τον παρόντα Κανονισμό για την αντιμετώπιση  νέων θεμάτων που ανακύπτουν σχετικά με την λειτουργία των Λαϊκών αγορών του Δήμου Ηρακλείου.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί