Με απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για τη χρηματοδότηση, κατασκευή και διαχείριση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι καθώς η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR είναι πλέον οριστικός ανάδοχος.
Σύμφωνα με την απόφαση, που δημοσιεύθηκε χθες το βράδυ στη Διαύγεια, «ανακηρύσσουμε Ανάδοχο του Έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών του συνδέσεων»την «ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – GMR Airports Limited» με διακριτικό τίτλο «ARIADNE AIRPORT GROUP». Μετά την απόφαση του υπουργού Υποδομών και την πρόσφατη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η σύμβαση παραχώρησης παίρνει το δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στη συνέχεια θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή προκειμένου στο τέλος να υπογραφεί.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου, οι πρώτες μπουλντόζες θα μπουν στις αρχές του 2019 και η ολοκλήρωση του έργου θα επιτευχθεί το 2023.
Τι προβλέπει το έργο
Όπως είχε γράψει πρόσφατα το Euro2day.gr, το αντικείμενο του έργου στην Κρήτη περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος εντός της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης, που συνίσταται σε όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του Νέου Αερολιμένα, που θα αντικαταστήσει το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της Αλικαρνασσού. Το Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος και θα λειτουργεί παράλληλα μ’ αυτό.
Το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, ένα τροχόδρομο παράλληλο με τον διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.
Προβλέπονται, επίσης, είκοσι επτά θέσεις στάθμευσης στην πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε Θέση Στάθμευσης (έναντι 25 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά τη Διακήρυξη) και δεκαεννέα Αίθουσες Αναμονής Επιβατών (έναντι 12 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά τη Διακήρυξη).
Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χιλιομέτρων περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Νέου Αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι – Βιάννος.
Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως «η κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα συμβάλει αποφασιστικά στην τόνωση της απασχόλησης, αφού κατά την περίοδο κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα 5 ετών, και κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας. Επίσης νέες εκατοντάδες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν, όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές υποδομές και χρήσεις».
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε διεκδικήσει και τη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου Βελιγραδίου, πάλι σε συνεργασία με τους Ινδούς της GMR. Στην ετήσια τακτική συνέλευση του ομίλου, η διοίκηση είχε υποστηρίξει πως θα ενδιαφερθεί και για τα αεροδρόμια Σόφιας και Βουκουρεστίου, όταν οι κυβερνήσεις των γειτονικών χωρών προχωρήσουν στην παραχώρησή τους.
Φώτης Κόλλιας- euro2day.gr