Στο πλαίσιο της επίσκεψης του ΓΓ Υποδομών κ. Γιώργου Δέδε, τέθηκαν στο επίκεντρο τα μεγάλα έργα και σημαντικές αναπτυξιακές παρεμβάσεις τα οποία για πρώτη φορά μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης. Ο ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η οδική ασφάλεια, η εκτροπή του Πλατύ ποταμού καθώς και μια σειρά άλλα έργα τα οποία συνήθιζαν να αποτελούν πολύχρονες καταγεγραμμένες αναπτυξιακές ανάγκες αλλά και προεκλογικές εξαγγελίες των τελευταίων δεκαετιών.
Όπως είχε δηλώσει και στην ομιλία του ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στο Αναπτυξιακό συνέδριο τον Νοέμβριο του 2017 τα έργα της Κρήτης από την πρώτη στιγμή βρίσκονταν στο επίκεντρο της κυβερνητικής πολιτικής. Όχι όμως στα λόγια αλλά “μέσω ενός συγκροτημένου σχεδίου που θα καταλήξει, όχι σε εξαγγελίες όπως συνήθιζαν οι προηγούμενοι, αλλά στην έναρξη των εργασιών πριν ολοκληρωθεί η τρέχουσα θητεία της κυβέρνησής”. Η πολιτική αυτή δέσμευση γίνεται πράξη.
- Συγκεκριμένα για τον Β.Ο.Α.Κ.: όσον αφορά το πρώτο τμήμα «Χερσόνησος – Χανιά» καθώς και το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» η διαγωνιστική φάση που αποτελεί και την πρώτη φάση του έργου λήγει στις 8 Οκτωβρίου. Παράλληλα μέσα στον Οκτώβριο θα δοθούν οι τελικές προτάσεις πάνω στις οποίες οι ανάδοχοι σε δεύτερη φάση θα δώσουν προσφορές με χρονοδιάγραμμα το καλοκαίρι του 2019 να έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και να έχει οριστεί ο οριστικός ανάδοχος του έργου. Το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» το οποίο θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ μπορεί να τρέξει γρηγορότερα. Επίσης όσον αφορά το τμήμα «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος» έχει δοθεί σε ανάδοχο η μελέτη με στόχο να μπορεί να προχωρήσει ως δημόσιο έργο. Τα τμήματα «Χανιά – Κίσσαμος» και «Άγιος Νικόλαος – Σητεία» περιλαμβάνονται στην μελέτη του Στρατηγικού Σχεδιασμού που θα βγει μέχρι το τέλος του 2018 με ξεκάθαρο στόχο και δέσμευση, οι μελέτες αυτές να συμπεριληφθούν και να ωριμάσουν, με στόχο να προχωρούν τα έργα μόλις βρίσκονται οι χρηματοδοτήσεις.
- Για το Αεροδρόμιο Καστελίου: τις επόμενες ημέρες θα έχουμε την ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου, στη συνέχεια η σύμβαση πάει στο Ελεγκτικό για προσυμβατικό έλεγχο και για κύρωση στην ολομέλεια της βουλής, ενώ αρχές του έτους θα ξεκινήσουν οι εργασίες.
- Πλατύς ποταμός: Οι μελέτες επικαιροποιούνται με στόχο την τμηματική έναρξη των εργασιών του έργου, που το κόστος κατασκευής του υπολογίζεται κοντά στα 200 εκατ. ευρώ και αποτελεί έργο εθνικής σημασίας για το Υπουργείο Υποδομών. Ήδη για το Φράγμα του Γερακαρίου και των δικτύων έχουν εγγραφεί 2 εκατ ευρώ
- Οι Κόμβοι Αγίας Πελαγίας: το έργο ξεκινάει τον Νοέμβριο του 2019 με προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ ενώ για το φονικό τμήμα «Αγία Πελαγία- Φόδελε» δημοπρατήθηκε η αλλαγή ασφαλτοτάπητα με στόχο την οδική ασφάλεια των οδηγών με προϋπολογισμό 5 εκατ. ευρώ
- Το οδικό τμήμα «Φόδελε – Ληνοπεράματα» με προϋπολογισμό 7,5 εκατ. Ευρώ, δημοπρατείται αρχές Νοεμβρίου του 201
- Το οδικό τμήμα «Ηράκλειο – Μαλάδες» δημοπρατείται από την Περιφέρεια τον ερχόμενο Δεκέμβριο με προϋπολογισμό 4,7 εκατ. Ευρώ. Η χρηματοδότηση του έργου, υπεγράφη σήμερα από τον Υπουργό κ. Σπίρτζη.
- Για την ολοκλήρωση του δρόμου «Ηράκλειο – Ανώγεια» και για τη συντήρηση του επαρχιακού δρόμου υπάρχει η δέσμευση για χρηματοδότηση 10 εκατ. ευρώ
- Αποκατάσταση επαρχιακού οδικού δικτύου σε 452 σημεία «μειωμένης οδικής ασφάλειας»: Μετά την έγκριση από το Περιφερειακό Συμβούλιο της σημαντικής αυτής παρέμβασης προϋπολογισμού 34,5 εκ. ευρώ, η έναρξη των εργασιών ως συνολικό μεγάλο έργο.
- Κάθετος οδικός άξονας «Ηράκλειο – Μεσαρά»: Τα έργα προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και αναμένεται η ολοκλήρωσή τους τον Μάρτιο του 2019. Το τελευταίο διάστημα δρομολογήθηκαν και λύθηκαν όλα τα τεχνικά προβλήματα και ολοκληρώθηκαν οι μελέτες που απασχολούσαν από την αρχή το πολύπαθο αυτό έργο. Το ίδιο ισχύει και με τις απαλλοτριώσεις και την αρχαιολογία και έχουν δοθεί στον ανάδοχο όλες οι απαραίτητες οδηγίες και κατευθύνσεις. Υπολείπεται μία μελέτη υδραυλικής εφαρμογής που θα αντιμετωπίσει και το πρόβλημα των κατολισθήσεων που παρουσιάστηκε, η οποία θα είναι έτοιμη μέσα στις επόμενες εβδομάδες και μαζί με αυτή οριστικοποιείται το σύνολο των μελετών που απαιτούνταν για να ολοκληρωθεί το έργο.
- Ενεργειακή διασύνδεση Κρήτης: Το όραμα δεκαετιών για την μετατροπή της Κρήτης σε ενεργειακό κόμβο και της ενεργειακής θωράκισης του νησιού, παίρνει σάρκα και οστά. Σχετικά με το καλώδιο που θα διασυνδέσει την Κρήτη με την Αττική, η ολοκλήρωσή του προβλέπεται το 2022, ενώ η μικρή διασύνδεση με την Πελοπόννησο (μικρό καλώδιο), βρίσκεται στην τελική ευθεία συμβασιοποίησης, έχει ξεκινήσει ο έλεγχος των προσφορών, εν συνεχεία των οικονομικών, με χρονοδιάγραμμα τον Οκτώβριο του 2018 να προκηρυχθεί ο ανάδοχος του έργου και έναρξη της κατασκευαστικής φάσης του έργου, αρχές του 2019.
- Φράγμα Αμιρών – Αγίου Βασιλείου: Μετά από προσπάθειες 40 και πλέον ετών, το σημαντικό αυτό έργο με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από την επιτροπή περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης στις 6 Σεπτεμβρίου, είναι πλέον ώριμο για εξεύρεση χρηματοδότησης και έναρξης διαδικασίας υλοποίησής του.
- Σε ότι αφορά τα Μπραμιανά, η αντικατάσταση του αγωγού του φράγματος, έργο προϋπολογισμού 18 εκ. ευρώ, καθώς και η υλοποίηση των αρδευτικών δικτύων του Οροπεδίου Λασιθίου δημοπρατούνται μέχρι το τέλος του 2018.
Όλα αυτά τα έργα θα αποτελέσουν κινητήρια αναπτυξιακή δύναμη για την Κρήτη, όπου μετά από 10ετίες μπαίνει στο επίκεντρο της κυβερνητικής πολιτικής, με την υλοποίηση σημαντικών έργων σε επίπεδο υποδομών. Σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των ήδη εγκεκριμένων αλλά και των υπό έγκριση χρηματοδοτήσεων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που ανέρχονται στο πρωτοφανές ύψος των 50 εκατ. ευρώ, η Κρήτη καλύπτει το διαχρονικά μεγάλο αναπτυξιακό έλλειμμα υποδομών και διεκδικεί με νέα δεδομένα τη χαμένη ανάπτυξη και δυναμική που της έλλειπε εδώ και δεκαετίες.