Για τη «μαύρη τρύπα» στα ταμεία του ΚΕΕΛΠΝΟ και το πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής μίλησε ο βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ, Αντώνης Μπαλωμενάκης, πρόεδρος της Επιτροπής για τα Σκάνδαλα στην Υγεία, στην εφημερίδα «Documento».
Ο κ. Μπαλωμενάκης χαρακτήρισε το Κέντρο «ιδανικό τοπίο για να ανθίσει η παρανομία», καθώς κατά την περίοδο 2010-14, που εξετάστηκε από την Επιτροπή, τα ποσά που διαχειρίστηκε «ήταν γιγαντιαία» και οι έλεγχοι «ανύπαρκτοι ή ελλιπείς».
«Πολλά δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό του (σ.σ. ΚΕΕΛΠΝΟ) ως “μακρύ χέρι” του εκάστοτε υπουργού ή ακόμη καλύτερα “offshore του υπουργείου” μέσα από την οποία διεκπεραιώνονταν πολλές μυστήριες υποθέσεις: από παράνομες προσλήψεις και μεταπηδήσεις σε πολιτικό γραφείο υπουργού μέχρι διακανονισμοί αγορών υλικών, εφοδίων και άλλων χρειωδών (λ.χ. θερμικές κάμερες) με σταθερά αμφιλεγόμενες διαδικασίες», ανέφερε.
Τέλος, απάντησε στον Άδωνι Γεωργιάδη, ότι η διαφορά στο ταμείο του ΚΕΕΛΠΝΟ δεν είναι λογιστική. «Το συνολικό ύψος των διαφορών για τα έτη 2010-14 ανέρχεται στα 89,2 εκατ. ευρώ», είπε, «εάν το όλο θέμα ήταν απλώς λογιστικής φύσεως, θα είχε αναφερθεί ως τέτοιο στην έκθεση».
Η συνέντευξη στον Δημήτρη Χατζηνικόλα
Ο κόσμος ακούει για μαύρη τρύπα στο ΚΕΛΠΝΟ ύψους περίπου 90 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2010 έως και 2014, μετά ακούει τον κ. Γεωργιάδη που είχε διατελέσει πολιτικός προϊστάμενος του ΚΕΕΛΠΝΟ να μιλά για «λογιστική διαφορά» και δεν ξέρει τι να πιστέψει. Τι συμβαίνει τελικά;
Η διατύπωση «λογιστική διαφορά» που χρησιμοποίησε ο κ. Γεωργιάδης δεν υπάρχει πουθενά ούτε υπονοείται καν στην έκθεση των ορκωτών. Είναι δικό του εφεύρημα.
Αντίθετα, στο πόρισμα αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «[…] προκύπτουν διαφορές μεταξύ των ταμειακών διαθεσίμων τέλους έτους και των χρηματικών διαθεσίμων, όπως αυτά προκύπτουν από τις τραπεζικές καταθέσεις στο τέλος κάθε έτους» (σελ.14). Το συνολικό ύψος των διαφορών για τα έτη 2010-14 ανέρχεται στα 89,2 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον ότι οι ορκωτοί δεν εντόπισαν χρήματα εκτός τραπεζικού συστήματος. Συνεπώς η κοινή λογική παραπέμπει σε οικονομική ανωμαλία, εφόσον το έλλειμμα δεν μπορεί να δικαιολογηθεί.
Εάν το όλο θέμα ήταν απλώς λογιστικής φύσεως θα είχε αναφερθεί ως τέτοιο στην έκθεση. Πρόκειται σαφέστατα για αποκλίσεις –προς τα κάτω εννοείται– των εγγραφών σε σχέση με τα ποσά που υπήρχαν στο τέλος κάθε χρονιάς στους τραπεζικούς λογαριασμούς. Ή, με άλλη διατύπωση, στους λογαριασμούς του ΚΕΕΛΠΝΟ βρίσκονταν κάθε τέλος χρονιάς λιγότερα χρήματα από εκείνα που αναγράφονταν στους απολογισμούς χωρίς να γίνεται λόγος για χρήματα εκτός τραπεζικού συστήματος.
Εσείς πάντως χαρακτηρίσατε την αναφορά αυτή του κ. Γεωργιάδη «εκνευριστικά γελοία».
Ο κ. Γεωργιάδης με προκάλεσε δημόσια λέγοντας ότι προσπαθώ να παραπλανήσω. Η γνωστοποίησή μου όμως υπήρξε απολύτως ακριβής. Χρησιμοποίησα επί λέξει τις διατυπώσεις των ορκωτών και τα συμπεράσματά τους μέσα σε εισαγωγικά. Είναι γνωστό ότι ο αντιπρόεδρος της ΝΔ συχνά υιοθετεί άκρως επιθετικό λόγο που περιλαμβάνει αδιακρίτως κατηγορίες εναντίον προσώπων. Αυτό είναι όντως εκνευριστικό και οδηγεί σε αποπροσανατολισμό από την ουσία.
Είπατε και κάτι ακόμη, ότι «είναι μια αγωνιώδης προσπάθεια –και παραξενεύομαι μάλιστα που το κάνει τόσο επίμονα– να καλύψει συγκεκριμένα πρόσωπα στο ΚΕΕΛΠΝΟ». Για ποια πρόσωπα μιλάτε;
Από όλους τους υπουργούς Υγείας τη θητεία των οποίων καταλαμβάνει η έκθεση των ορκωτών, ο μόνος που ξιφούλκησε ήταν ο κ. Γεωργιάδης. Δεν είναι η πρώτη φορά που αναλαμβάνει τον ρόλο υπερασπιστή της ομάδας προσώπων που διοίκησε το ΚΕΕΛΠΝΟ, για ορισμένους από τους οποίους είτε διεξάγεται έρευνα σε βάρος τους, όπως οι ίδιοι ενημέρωσαν την εξεταστική επιτροπή, είτε έχουν ήδη κατηγορηθεί για κακουργηματικές πράξεις σε βάρος της δημόσιας περιουσίας. Εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω τα ιδιαίτερα κίνητρα του κ. Γεωργιάδη, είναι όμως απογοητευτικό ένα επιφανές στέλεχος μεγάλης παράταξης να υπερασπίζεται με σθένος μια κατάσταση πραγμάτων που έχει αποκαλυφθεί ότι υπήρξε απολύτως αδιαφανής, πολλαπλώς επιζήμια για τη δημόσια περιουσία, πηγή πολλών και διαχρονικά εκτεταμένων ατασθαλιών.
Σε κάθε περίπτωση και ο ίδιος ως πολιτικός προϊστάμενος των συγκεκριμένων προσώπων έχει την πολιτική ευθύνη. Ετσι δεν είναι;
Σαφώς! Το ΚΕΕΛΠΝΟ σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο 2071/1992 εποπτεύεται από τον εκάστοτε υπουργό Υγείας. Ανάμεσα στα καθήκοντα του εποπτεύοντος υπουργού είναι όχι απλώς να παραλαμβάνει αλλά και να εγκρίνει τους ετήσιους απολογισμούς (ΠΔ 358/1992 άρθρο 7). Ο λόγος είναι πως η κύρια πηγή των εσόδων του κέντρου προέρχεται από το ελληνικό δημόσιο.
Στο πόρισμά τους, πάντως, οι τρεις ορκωτοί λογιστές μιλούν για έλλειψη παραστατικών στοιχείων την επίμαχη περίοδο τόσο για τις εισπράξεις όσο και για τα έξοδα του οργανισμού. Αν στο κάδρο βάλει κανείς και το μεγάλο σκάνδαλο της Novartis, τελικά η υγεία όλες τις προηγούμενες δεκαετίες ήταν κάτι σαν κολυμβήθρα του Σιλωάμ για τα πάσης φύσεως οργανωμένα συμφέροντα και τη διαπλοκή τους με την πολιτική – κομματική ελίτ;
Κατά το εξεταζόμενο διάστημα το ΚΕΕΛΠΝΟ χρηματοδοτήθηκε με πάνω από μισό δισ. ευρώ δημόσιο χρήμα αν συνυπολογιστούν τα δάνεια με την εγγύηση του δημοσίου, μέγιστο μέρος των οποίων αποπλήρωσε το κράτος. Γιγαντιαία ποσά και ανύπαρκτοι ή ελλιπείς έλεγχοι. Ιδανικό τοπίο για ν’ ανθίσει η παρανομία. Οι ελεγκτές σημειώνουν ότι δεν μπόρεσαν να εντοπίσουν τον τρόπο σχηματισμού των διαφορών που επισήμαναν, ακριβώς επειδή δεν υπήρχαν πλήρη παραστατικά είσπραξης και πληρωμών. Η εξαφάνιση των παραστατικών κάθε άλλο παρά αθώα ή τυχαία είναι. Αποσκοπούσε στη συσκότιση. Στην εξεταστική έχει αποδειχθεί ότι διακινήθηκαν μεγάλα ποσά χωρίς νόμιμη ή εμφανή αιτία. Εχει σχηματιστεί δικογραφία για πλαστά και εικονικά τιμολόγια ύψους πάνω από 1,5 εκατ. Εχουν εντοπιστεί εντυπωσιακές ροές χρημάτων προς φίλια Μέσα, ιδίως παραμονές εκλογών. Κριτήρια; Ενα και μόνο, η κομματική συγγένεια και η ανταποδοτικότητα, η περισσή δηλαδή προβολή των… «χουβαρντάδων» πολιτικών. Φαίνεται να υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις, που θα διερευνήσει περαιτέρω η Δικαιοσύνη, για διαπλοκή ακόμη και με τη Novartis, με το ΚΕΕΛΠΝΟ να λειτουργεί ως όχημα ξεπλύματος μέσω εκδηλώσεων, χορηγιών κ.λπ.
Αυτά και άλλα πολλά δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό του ως «μακρύ χέρι» του εκάστοτε υπουργού ή ακόμη καλύτερα «offshore του υπουργείου» μέσα από την οποία διεκπεραιώνονταν πολλές μυστήριες υποθέσεις: από παράνομες προσλήψεις και μεταπηδήσεις σε πολιτικό γραφείο υπουργού μέχρι διακανονισμοί αγορών υλικών, εφοδίων και άλλων χρειωδών (λ.χ. θερμικές κάμερες) με σταθερά αμφιλεγόμενες διαδικασίες.
Τώρα που άρχισε να ξηλώνεται ο μίτος της διαπλοκής στην υγεία αποκαλύπτεται πόσο εκτεταμένη και με βαθιές ρίζες υπήρξε η διαφθορά. Η κατασπατάληση δημοσίου χρήματος κόβει την ανάσα, ιδίως εάν συγκριθεί με το ύψος του δημόσιου χρέους. Ποιοι επωφελήθηκαν;
Ασφαλώς οι «παροικούντες» τα μεγάλα μπλοκ, οι εταιρείες, γενικότερα μερίδα του ιδιωτικού τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας. Οριακά και πολλοί ιδιώτες με διάφορους τρόπους.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι περίφημες αρθροσκοπήσεις, για τις οποίες είχε στηθεί ολόκληρος μηχανισμός υπερτιμολόγησης με συμμέτοχους και ωφελούμενους (σύμπτωση;) μεγαλοστελέχη τής τότε κυβέρνησης και του κόμματος που κυβερνούσε. Είχαν φτάσει στο σημείο να χρεώνουν δεκαπλάσια τιμή αναγορεύοντας μια απλή, όπως αποδείχθηκε, διαγνωστική διαδικασία σε νοσηλεία, προκειμένου να επιτύχουν τιμή ίση με την επεμβατική μέθοδο.
Κοιτάξτε όμως: ακούγεται απλό αλλά απαιτήθηκαν μεθοδεύσεις σε πολλά επίπεδα προκειμένου να φανεί νόμιμη η εξίσωση της τιμής. Στην αλυσίδα δεν μπορούσε να λείπει και υπουργός, που εξέδωσε τη σχετική απόφαση, εναντίον μάλιστα των εισηγήσεων των επικεφαλής υπηρεσιών του υπουργείου του.
Ετσι λειτουργούσε ένας ολόκληρος μηχανισμός με ιεραρχική οπωσδήποτε δομή και αποκλειστικό σκοπό το κέρδος μιας κατηγορίας πολιτών που, με τη σειρά της, ανταπέδιδε σε πολιτική στήριξη, σε υπερβάλλουσα προβολή από τα Μέσα και γενικότερα στην εδραίωση αυτού του φαύλου συστήματος.
Εκτιμάτε ότι και για τα δύο θέματα (Novartis, ΚΕΕΛΠΝΟ) μπορούμε να φτάσουμε κάπου; Θα βρεθούν ένοχοι, θα υπάρξει τιμωρία τους και πότε ή η όλη υπόθεση θα εξαντληθεί σε μια πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ των πρώην και των νυν;
Για την υπόθεση Novartis, ως γνωστόν, την αποκλειστική αρμοδιότητα έχει πλέον η Δικαιοσύνη. Ευελπιστώ στην όσο το δυνατόν ταχύτερη διεκπεραίωσή της. Από την ταχεία ολοκλήρωση των φακέλων εξαρτάται το να υπάρξει στον πολίτη αίσθηση απόδοσης δικαιοσύνης. Πρόκειται για μεγάλο στοίχημα. Είμαι σίγουρος ότι οι επιφορτισμένοι δικαστές έχουν και τα μέσα και την αποφασιστικότητα να φέρουν σε πέρας το μεγάλο καθήκον τους μέσα σε εύλογα σύντομο χρόνο.
Οσον αφορά το δικό μας πόρισμα, πιστεύω ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του Οκτωβρίου. Θα καταγράφει τα πάντα και θα κατανέμει ευθύνες. Φιλοδοξία μας είναι να αποτελέσει σταθμό στην προσπάθεια εξυγίανσης του πολύπαθου χώρου της υγείας που διεξάγεται από την κυβέρνηση.
Την Τρίτη η χώρα και τυπικά εξέρχεται από το καθεστώς των μνημονίων. Η αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι η έξοδος είναι απλώς ένα κυβερνητικό αφήγημα στον δρόμο προς την κάλπη, ενώ οι πολίτες από την πλευρά τους βιώνουν μια δύσκολη καθημερινότητα. Τελικά ποιο είναι το πραγματικό μήνυμα της μεθαυριανής ημέρας;
Με τον τερματισμό των μνημονιακών υποχρεώσεων δημιουργούνται νέες δυνατότητες της χώρας για την άσκηση αυτοδύναμης οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Μετά τη διευθέτηση του χρέους, ώστε να είναι λιγότερο επιβαρυντικό στον σχεδιασμό οικονομικών πολιτικών, με τη δημοσιονομική εξασφάλιση για τα επόμενα τρία χρόνια και την προσεκτική, όπως διαφαίνεται, έξοδο στις αγορές, η πορεία χρηματοδότησης διασφαλίζεται.
Η κυβέρνηση θα έχει μεγαλύτερα περιθώρια επιλογών για τη χρηματοδότηση των κοινωνικών αναγκών χωρίς σφιχτά χρονοδιαγράμματα και επιτακτικές αξιολογήσεις.
Οσο η οικονομία βελτιώνεται οι επενδύσεις θα αυξάνονται και μαζί και οι θέσεις εργασίας που είναι και το μεγάλο στοίχημα των επόμενων ετών.
Οσοι επένδυσαν στην παράταση του καθεστώτος επιτροπείας διαψεύστηκαν.
Ο λαός μπορεί να στηρίζεται στον κυβερνητικό σχεδιασμό που τον βλέπει να αποδίδει. Κανείς δεν υποσχέθηκε θαύματα τον Σεπτέμβριο του 2015.
Ο,τι υποσχεθήκαμε, όμως, το κάναμε με τις μικρότερες δυνατές απώλειες για την κοινωνία. Τώρα είναι φανερό ότι αρχίζει μια περίοδος ανάκαμψης που θα επισφραγίσει τις προσπάθειες των τελευταίων τριών ετών και θα δημιουργήσει τις αναγκαίες προϋποθέσεις για μια καινούργια εντολή στην εκλογική αναμέτρηση του 2019.