Εκτακτα μέτρα για την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης σε ηλεκτρισμό μετά το 2020 εξετάζει η ΡΑΕ, καθώς η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης -Αττικής οδηγείται με βεβαιότητα σε καθυστέρηση είτε προχωρήσει με απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ είτε μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Παράλληλα με τις προσπάθειες απεμπλοκής του έργου της διασύνδεσης με παρέμβαση και της Κομισιόν, η ΡΑΕ θα πρέπει να βρει λύση στον πρόβλημα της ομαλής ηλεκτροδότησης της νήσου μετά το 2020, καθώς θα μειωθεί σημαντικά η ισχύς από τις ντιζελοκίνητες μονάδες της ΔΕΗ.
Σήμερα, οι σταθμοί παραγωγής της Κρήτης (Αθερινόλακκος και Λινοπεράματα) συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 820 ΜW λειτουργούν εκπέμποντας ρύπους πάνω από τα επιτρεπόμενα ευρωπαϊκά όρια, με το καθεστώς της εξαίρεσης μέχρι και τις 31.12.2019 που πέτυχε η Ελλάδα με το σκεπτικό ότι αποτελούν τμήμα ενός μικρού απομονωμένου συστήματος, το οποίο από το 2020 θα διασυνδεθεί με το δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας. Ετσι, από τον Ιανουάριο του 2020 οι ατμοηλεκτρικές μονάδες στον ΑΗΣ Αθερινόλακκου θα μπορούν να λειτουργούν μόνο αν γίνουν αναβαθμίσεις ή αλλαγή καυσίμου, ενώ στον ΑΗΣ Λινοπεραμάτων οι μονάδες με ισχύ άνω των 50 MW θα μπορούν να λειτουργούν μόνο 1.500 ώρες ετησίως. Οι αεριοστροβιλικές μονάδες άνω των 50 μεγαβάτ δεν θα μπορούν να λειτουργούν με καύσιμο το ντίζελ πάνω από 500 ώρες ετησίως. Το συνολικό έλλειμμα ισχύος σύμφωνα με το πλέον δυσμενές σενάριο του ΔΕΔΔΗΕ θα είναι περίπου 434 MW και δεν μπορεί να καλυφθεί ούτε με τη μικρή διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου, αφού το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ προβλέπει ολοκλήρωσή της στα μέσα του 2020. Το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση της Κρήτης θα είναι μεγαλύτερο μετά το 2025 εάν δεν ολοκληρωθεί έγκαιρα η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής.
Η ίδια η ΔΕΗ έχει επισημάνει με έμφαση το πρόβλημα στη διαβούλευση για το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, προειδοποιώντας τους αρμόδιους φορείς (ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ) ότι «οποιαδήποτε καθυστέρηση αναφορικά με τις διασυνδέσεις θα οδηγήσει σε διακύβευση της ασφάλειας τροφοδοσίας του νησιού».
Δεδομένης της κατάστασης και της πίεσης του χρόνου, στο υπουργείο Ενέργειας και στη ΡΑΕ έχει σημάνει συναγερμός για την εξεύρεση λύσης, η οποία σε κάθε περίπτωση θα είναι δαπανηρή για το σύνολο των καταναλωτών που μέσω των ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας) καλύπτουν το αυξημένο κόστος ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Η λύση με το μικρότερο κόστος είναι η εξασφάλιση μιας ακόμη εξαίρεσης στη λειτουργία κάποιων μονάδων μετά το τέλος του 2019 και η ΡΑΕ έχει σύμφωνα με πληροφορίες παροτρύνει το υπουργείο να υποβάλει σχετικό αίτημα στις Βρυξέλλες. Η αμέσως επόμενη λύση είναι η αναβάθμιση των μονάδων από τη ΔΕΗ, η οποία ωστόσο είναι εξαιρετικά δαπανηρή για την οικονομική κατάσταση της Επιχείρησης αλλά και ασύμφορη, αφού με την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων, οι μονάδες θα πάψουν να λειτουργούν. Η ΡΑΕ φέρεται σύμφωνα με πληροφορίες να εξετάζει και την αίτηση της «Ηρων» για μεταφορά της μικρής μονάδας ισχύος 150 MW από τη Βοιωτία στην Κρήτη, λύση που εμπεριέχει το ρίσκο του υψηλού κόστους κατασκευής. Πρόκειται για τη δεύτερη αναθεωρημένη αίτηση που υπέβαλε η «Ηρων» στη ΡΑΕ, αφού η πρώτη είχε απορριφθεί από την αρμόδια αρχή ως μη βιώσιμη με βάση τους όρους που έθετε η εταιρεία.
Η ΡΑΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, προσανατολίζεται στην αναζήτηση εξειδικευμένου συμβούλου προκειμένου με τη συνδρομή του να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή λύση για τη συνέχιση της ομαλής τροφοδοσίας της Κρήτης με ηλεκτρικό ρεύμα.
Της Χρύσας Λιάγγου, Καθημερινή