Παρατάθηκε για το τέλος Σεπτεμβρίου η διπλή δημοπράτηση του ΒΟΑΚ

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε την πρώτη παράταση της διπλής δημοπράτησης για την κατασκευή και εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο-Νεάπολη, όπως είχαμε αναφέρει πριν λίγες ημέρες.

Δείτε: Πρώτη παράταση για τη διπλή δημοπράτηση του Αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ;

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ypodomes.com οι νέες ημερομηνίες είναι 28 Σεπτεμβρίου για τον διαγωνισμό παραχώρησης (Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος) και για τις 24 Σεπτεμβρίου το ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη). Οι ενδιαφερόμενοι είχαν ζητήσει την παράταση της ημερομηνίας καθώς το μέγεθος του έργου απαιτεί όγκο εγγράφων ενώ έχουν υπάρξει και αιτήματα για διευκρινίσεις πράγμα που είναι σύνηθες για τέτοιου μεγέθους έργα.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν τελικά θα έχουμε και άλλη παράταση δεδομένης της αλλαγής διοίκησης στην Ελλάκτωρ που ίσως επηρεάσει και την εξέλιξη της παρούσας διαγωνιστικής διαδικασίας. Το πολυαναμενόμενο οδικό έργο για την κατασκευή ενός ασφαλούς κλειστού αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη αποτελεί όνειρο για τους κατοίκους και φορείς του νησιού εδώ και δεκαετίες. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας έχει την τραγική πρωτιά να είναι σήμερα ο Νο1 θανατηφόρος αυτοκινητόδρομος με δεκάδες θύματα κάθε χρόνο. Η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας μέσα από δύο ξεχωριστές συμβάσεις, μία με παραχώρηση και μια με ΣΔΙΤ ήταν η Σολωμόντεια λύση για να ξεκολλήσει το project και να τρέξει η υλοποίηση του.

Το πρώτο και βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ δημοπρατείται με σύμβαση παραχώρησης είναι από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο μήκους περίπου 200χλμ, κρίνεται ως απόλυτης προτεραιότητας και ιεράρχησης από πλευράς οδικής ασφάλειας, κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών και σπουδαιότητας στη στρατηγική μεταφορών της Κρήτης σε συνδυασμό και με τις λοιπές σχεδιαζόμενες υποδομές μεταφορών (νέο αεροδρόμιο Καστελίου, αναβάθμιση αεροδρομίου Χανίων).

Σε αυτό το τμήμα ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει την κύρια χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα πρέπει να εξασφαλίσει + την συμμετοχή του Δημοσίου. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 1,1δισ.ευρώ. Η πρώτη αυτή φάση περιλαμβάνει την εκδήλωση ενδιαφέροντος όπως είθισται σε έργα τέτοιου βεληνεκούς.

Το δεύτερο τμήμα που δημοπρατείται ως ΣΔΙΤ είναι η επέκταση κατά 20χλμ του δρόμου προς ανατολάς με τη διαδρομή Χερσόνησος-Νεάπολη. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 250εκατ.ευρώ.

Εδώ όπως αναφέρεται στην απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, και Συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με Σ.Δ.Ι.Τ.» θα προωθηθεί προς υλοποίηση με κύρια χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα εξασφαλίσει ο ιδιωτικός οικονομικός φορέας στον οποίο θα ανατεθεί η σύμβαση Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Η εξόφληση του απαιτούμενου κεφαλαίου θα γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή με ένα prefixed ποσό που θα αποδίδεται από το Δημόσιο προς τον εργολάβο σε μηνιαία βάση και για όσο διαρκέσει το ΣΔΙΤ. Ο διαγωνισμός θα γίνει με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστεί ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί λόγω της φύσης αυτής της διαδικασίας.

Τα σχέδια περιλαμβάνουν κλειστό αυτοκινητόδρομο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος να περιλαμβάνει και ΛΕΑ.

Η διπλή αυτή δημοπράτηση αναμένεται να διαρκέσει αρκετά καθώς όπως και στην περίπτωση της 4ης γραμμής του Μετρό, η εκδήλωση ενδιαφέροντος μπορεί να κρατήσει για σχεδόν ένα χρόνο και το σύνολο του χρόνου ανάδειξης αναδόχου και υπογραφών να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα δύο χρόνια, δεδομένης της εμπειρίας που έχουμε από αντίστοιχα έργα.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

 

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί