Στην Κρήτη θα βρίσκεται την ερχόμενη Πέμπτη ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος σήμερα μιλώντας στην ΕΡΤ, προκειμένου να συζητήσει το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων των ΑΕΙ του νησιού.
«Εγώ προσωπικά, στις 20 του μήνα, κατεβαίνω στην Κρήτη για να κάνουμε μία Συνεδρίαση της Συγκλήτου με το ΤΕΙ της Κρήτης για να δούμε την πορεία του ΤΕΙ της Κρήτης, να ακούσουμε εκεί τους συναδέλφους και να προχωρήσουμε», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας και τόνισε τα εξής:
- Απευθύναμε πρόταση για συζήτηση ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, την Πολυτεχνική Κρήτης και το ΤΕΙ Κρήτης.
- Παρενθετικά, το ΤΕΙ Κρήτης, είναι ένα από τα καλύτερα ΤΕΙ στη χώρα μας, κι έτσι είναι, σύμφωνα με τους δείκτες, με όλα τα στοιχεία.
- Το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Πολυτεχνείο Κρήτης θεωρεί ότι δεν πρέπει να συζητήσουν.
- Εγώ δεν το καταλαβαίνω, αλλά το σέβομαι.
ΔΗΜ: Μας εξηγήσατε και τον μηχανισμό. Ότι εσείς προσκαλείτε για να γίνει ελεύθερα αυτή η συζήτηση, δεν επιβάλλεται μεταξύ των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ κι από κει και πέρα να βρουν τους τρόπους, και να συμπορευτούν…
ΥΠ: Βεβαίως και το ΤΕΙ της Κρήτης –όπως ξέρετε είναι ένα από τα καλύτερα ΤΕΙ – το ίδιο απηύθυνε επίσης επιστολή στο Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήμιο και πήρε την αρνητική απάντηση.
ΔΗΜ: Σε σχέση με τα ΤΕΙ, μου λένε, γιατί τα παιδιά που σπουδάζουν 4 χρόνια δεν έχουν ισότιμα πτυχία;
ΥΠ: Ισότιμα με τι; Με Πανεπιστήμιο;
ΔΗΜ: Ναι. Γιατί στην Ευρώπη κριτήριο είναι τα χρόνια φοίτησης
ΥΠ: Ναι, ουσιαστικά είναι τα χρόνια φοίτησης. Κοιτάξτε, τα παιδιά που ήδη σπουδάζουν στα ΤΕΙ, σε περίπτωση που θα υπάρχουν συνέργειες με τα Πανεπιστήμια, μόλις είναι έτοιμα να πάρουν το πτυχίο τους, δηλαδή μόλις τελειώσουν τα Προγράμματα Σπουδών και τα μαθήματα τους, θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν για να πάρουν πτυχίο. Τα παιδιά που ήδη έχουν πάρει πτυχίο -που αυτά είναι δεκάδες χιλιάδες- θα έχουν τη δυνατότητα με κατατακτήριες εξετάσεις με αυξημένο όμως ποσοστό, με κάποια πρόσθετα μαθήματα να αναβαθμίσουν το πτυχίο τους.
ΔΗΜ: Δίνεται και η λύση σ’ αυτούς τους ανθρώπους, οι παλιοί πτυχιούχοι να αναβαθμίσουν το πτυχίο τους κάτω από μία διαδικασία.
ΥΠ: Να σας πω κάτι; Αν αυτήν την κουβέντα την κάναμε πριν από ένα χρόνο, τα μηνύματα που θα παίρνατε σήμερα θα ήταν έξαλλα μηνύματα «τι είναι αυτά, τινάζουμε την εκπαίδευση στον αέρα…». Με τη συζήτηση νομιμοποιείς και τα θέματα και τα προβλήματα. Και εμείς -πραγματικά μου έχει κάνει εντύπωση- ενώ ήμασταν απελπισμένοι για το τάδε πρόβλημα πώς θα το λύσουμε, είδαμε ότι με διαδοχικές κινήσεις λύθηκαν πάρα πολλά προβλήματα .
ΔΗΜ: Κύριε Υπουργέ, μου τα παρουσιάζετε όμως πάρα πολύ ωραία. Μου λέτε για διάλογο και διαβάζω εδώ δήλωση του κυρίου Μπακογιάννη, ο οποίος είναι Περιφερειάρχης εκεί στη Στερεά, και λέει ότι δεν έγινε κανένας διάλογος για το θέμα της Στερεάς Ελλάδας. Στη Θεσσαλία έχουμε αντιδράσεις. Γιατί λέει ο κύριος Μπακογιάννης ότι δεν έγινε κανένας διάλογος και διαμαρτύρεται κιόλας γιατί θέλει την ίδρυση Πανεπιστημίου εκεί, του Δελφικού Πανεπιστημίου.
ΥΠ: Κοιτάξτε, κι εγώ θα μπορούσα να πω ότι έγινε διάλογος και δεν οδήγησε πουθενά. Αλλά δεν θέλω να συνεχίσω αυτή τη λογική. Τι λέει ο κύριος Μπακογιάννης; Ο κύριος Μπακογιάννης λέει ότι η Στερεά είναι η μόνη περιφέρεια που δεν έχει Πανεπιστήμιο. Άρα, πρέπει να ιδρυθεί Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας. Αυτό είναι λάθος λογική. Δεν ιδρύεις Πανεπιστήμια μ’ αυτό το σκεπτικό σε κανένα μέρος του κόσμου. Άρα, ας αρχίσουμε από τη λογική. Δεύτερον: η Τοπική Αυτοδιοίκηση ελπίζω να έχει καταλάβει ότι καμία συζήτηση στον κόσμο δεν γίνεται με λευκή κόλλα. Εμείς, λοιπόν, τι είπαμε: υπάρχουν προτάσεις που έχουν εκφραστεί στη συγκεκριμένη ομάδα εργασίας. Αυτές βγαίνουν σε διαβούλευση. Ο καθένας παίρνει μέρος, απορρίπτει, τις δέχεται κτλ. Ξανασυνεδριάζει η Ομάδα Εργασίας και λέει: τόσο καιρό συζητήθηκαν κάποια πράγματα, διατυπώθηκαν κάποιες απόψεις, να ξαναδούμε και εμείς αν έχουμε ατέλειες… Έτσι πήγαμε παντού, έτσι θα πάμε. Τώρα όμως, θίξατε κατά τη γνώμη μου ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα…
ΔΗΜ: Γιατί δεν είναι μόνο ο κύριος Μπακογιάννης, είναι και Δήμαρχοι…
ΥΠ: Δεν είναι όλοι οι Δήμαρχοι, γιατί εμένα έρχονται και μου λένε «ξέρεις, το ΤΕΙ που έχουμε εμείς, δεν είναι καλό, κλείσε το αλλά δεν μπορούμε να το πούμε εμείς δημόσια, αλλά φτιάξε μας και κάτι άλλο»
ΔΗΜ: Εδώ να πούμε και κάτι άλλο: υπάρχουν ΤΕΙ φαντάσματα, τα οποία δηλώνονται και δεν πάνε ποτέ οι φοιτητές.
ΥΠ: Έτσι είναι αλλά θα σεβαστούμε όλους τους κανόνες.
ΔΗΜ: Πάντως, υπάρχουν αντιδράσεις από αυτοδιοικητικούς, οι οποίοι όμως, για ποιο λόγο αντιδρούν;
ΥΠ: Θα σας ρωτήσω κάτι πολύ προκλητικά εγώ: Πολιτική για την Ανώτατη Εκπαίδευση πρέπει να τη χαράσσει η Πολιτεία ή η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Ως τώρα εγώ αυτή τη στιγμή έχω πάρει αρκετές επιστολές από Μητροπολίτες. Με συγχωρείτε αλλά έχω την αίσθηση ότι η δουλειά των Μητροπολιτών είναι άλλη. Την τοπική αυτοδιοίκηση τη θέλουμε αρωγό αλλά είναι διακριτοί οι ρόλοι μας. Δεν θα πρέπει να αρχίσουμε μία συζήτηση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση αν θα γίνει τμήμα Α΄ ή τμήμα Β. Αυτό θα το αποφασίσουμε με ακαδημαϊκούς όρους και μετά θα φωνάξουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση και θα πούμε «σας παρακαλούμε μπορείτε να μας πείτε με ποιο τρόπο θα συμβάλετε εσείς;». Διότι ξέρετε έχουμε κάνει τις μελέτες μας, απλώς δεν θέλω να λειτουργήσω σκανδαλοθηρικά. Ένας τεράστιος αριθμός δημάρχων λέει αυτά που λέει αλλά έως τώρα δεν έχει δώσει ούτε ένα ευρώ για τα ιδρύματα. Εμείς λοιπόν τι λέμε; Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί αποφασιστικό σχεδόν κρίκο για την επιτυχία του εγχειρήματος, αλλά ο καθένας με τους διακριτούς του ρόλους. Και επειδή σήμερα μία έγκριτη εφημερίδα θα έλεγα σε πολλά εισαγωγικά το έγκριτη και ο δημοσιογράφος της έχουν ένα τίτλο «Βέλη Γαβρόγλου εναντίον του Αρχιεπισκόπου», θέλω να ξεκαθαρίσω τα εξής: Η περιφερειακή ένωση δήμων Στερεάς ζήτησε να συναντηθεί με τον Αρχιεπίσκοπο για να του θέσει αυτά τα θέματα. Εγώ λοιπόν είπα χτες στη Σύνοδο Πρυτάνεων των ΤΕΙ ότι πρέπει να προστατεύουμε τον Αρχιεπίσκοπο. Αυτό δεν είναι βέλος. Ο Αρχιεπίσκοπος είναι θεσμός και δεν πρέπει τον άνθρωπο να τον βαρύνουμε και με πράγματα…
ΔΗΜ:. Δηλαδή πήγαν να τον εμπλέξουν;
ΥΠ:. Μα, ζήτησαν ραντεβού και ο άνθρωπος τι να κάνει; να πει όχι δε σας βλέπω; Εδώ λοιπόν πρέπει να ξέρουμε ο καθένας μας ποιος είναι ο ρόλος του. Και ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι να μας πει τι μπορεί να κάνει, τι θέλει να κάνει και γιατί δεν έκανε όσα έπρεπε να είχε κάνει. Τώρα στην Στερεά υπάρχει το τωρινό ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, υπάρχει μία πρόταση συνεργειών -νέα τμήματα εντελώς καινούργια τμήματα- επίσης στη νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, και υπάρχουν προτάσεις του Πανεπιστημίου Αθηνών για την Εύβοια -μία εξαιρετική πρόταση που όλοι είναι ενθουσιασμένοι στην Εύβοια- και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου επίσης για τη Στερεά. Στα καλά καθούμενα λοιπόν η Στερεά έχει τρία ιδρύματα, για να ξέρουμε τι λέμε….
ΔΗΜ:. Άρα ιδρύονται πανεπιστήμια στη Στερεά.
ΥΠ:. Υπάρχει η εμπλοκή τριών πανεπιστημίων. Μη μπούμε λοιπόν σε ένα τοπικισμό, γιατί η Στερεά δεν έχει το δικό της. Να δούμε τη δυναμική και είναι η μόνη περιφέρεια στην οποία υπάρχει αυτή η νέα δυναμική.
ΔΗΜ:. Ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά; Δηλαδή, οι αυτοδιοικητικοί το κάνουν με τον παλιό τρόπο του Μαυρογυαλούρου, για να το πω εγώ; ότι δηλαδή θέλουμε να εξυπηρετήσουμε τις τοπικές κοινωνίες, να έχουμε ένα πανεπιστήμιο, να τάξουμε στον Δήμαρχο, στην τοπική οικονομική αγορά, ότι θα έχουμε σχολή και τους φοιτητές, άρα θα τονωθεί η αγορά; Υπάρχει αυτή η λογική;
ΥΠ:. Θα σας πω. Είναι δύο πράγματα. Το πρώτο καταρχάς είναι ότι όλοι οι δήμαρχοι δεν έχουν την ίδια συμπεριφορά. Δηλαδή, υπάρχουν δήμαρχοι που μας βοηθάνε πάρα πολύ στο έργο μας αυτό. Όχι συμφωνώντας και λέγοντας….
ΔΗΜ: Είναι πολιτικά αυτά τα χαρακτηριστικά;
ΥΠ:. Εσείς τι λέτε; Εσείς είστε πιο πεπειραμένος από εμένα. Υπάρχουν και τέτοια για να μην αδικήσουμε κανέναν. Και ακόμη και άτομα τα οποία δεν ανήκουν στον χώρο τον δικό μας, ο τρόπος που συζητάνε είναι ένας δημιουργικός τρόπος. Εγώ δεν αντέχω να βγάζουν ανακοινώσεις οι οποίες οι μισές δεν στέκουν και ως προς την επιχειρηματολογία τους. Τώρα, η διεκδίκηση ενός πανεπιστημίου όπως καταλαβαίνετε είναι κάτι το ανέξοδο. Λέει ο καθένας «έλα εδώ, κάνε μου αυτό το τμήμα, κάνε μου εκείνο το τμήμα» και έτσι είχε γίνει μέχρι τώρα και γι’ αυτό είμαστε στην κατάσταση που είμαστε τώρα. Λέμε λοιπόν ότι εδώ πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπίες. Η νοοτροπία, λοιπόν, είναι ότι πρέπει να αποφασίζουμε με ακαδημαϊκά κριτήρια. Δε λέω ότι τα ακαδημαϊκά κριτήρια πάντα είναι τα σωστά …
ΔΗΜ: Τα ακαδημαϊκά κριτήρια που έχετε εσείς υπόψη σας αποκλείουν το να ιδρυθεί ένα πανεπιστήμιο στη Στερεά, για παράδειγμα; Υπάρχουν λόγοι ή αυτό το αποφασίζουν όπως είπατε τα πανεπιστήμια;
ΥΠ. Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η ερώτησή σας. Κοιτάξτε οι μελέτες -και αυτό δεν είναι μόνο δικό μας- αναφέρουν ότι για να πάρει εμπρός ένα πανεπιστήμιο θέλει γύρω στα 25 χρόνια. Έχουμε πανεπιστήμια στο τόπο μας που ακόμα είναι στην περίοδο, ας πούμε, της εσωστρέφειας για να μπορέσουν -δε λέω ότι τσακώνονται οι άνθρωποι- αλλά για να μπορέσουν για λειτουργήσουν πλήρως ως προς τις υποδομές. Λοιπόν το πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σήμερα είναι ένα από τα πιο πρωτοποριακά μας πανεπιστήμια σε πάρα πολλά επίπεδα. Εδώ, λοιπόν, αυτό που λέμε είναι: ας προχωρήσουμε σε έναν ορθολογισμό καταρχάς των γνωστικών αντικειμένων, της διοίκησης. Γιατί ξέρετε η πρότασή μας για το πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο για τα τμήματα και τις σχολές. Είναι τα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, είναι τα ερευνητικά κέντρα, χτες κάναμε μία σύσκεψη με τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας τον κ. Χαρίτση και τον κ. Φωτάκη, η επόμενη θα γίνει με συμμετοχή και του κ. Ξανθού, για το ογκολογικό κέντρο στη Λάρισα. Άρα είναι μία ομπρέλα…
ΔΗΜ:. Αυτό που μας περιγράφετε ουσιαστικά ως ακαδημαϊκό κριτήριο είναι: πού υπάρχουν οι έδρες των πανεπιστημίων σήμερα, πού υπάρχουν τα ΤΕΙ, ώστε να υπάρχει και αυτή η σχετική ωρίμανση για να μπορέσουν να λειτουργήσουν πανεπιστήμια. Δηλαδή δεν μπορείτε να πάτε ξαφνικά να ανοίξετε ένα πανεπιστήμιο σε μια περιοχή που δεν υπάρχει….
ΥΠ:. Καταρχάς έχουμε μια υπάρχουσα κατάσταση…
ΔΗΜ: Άρα πάνω σε αυτήν την κατάσταση αρχίζετε και κτίζετε πράγματα. Επομένως θα προχωρήσουν όλα αυτά. Υπάρχουν διάφοροι φοιτητές που λένε «γιατί εμείς που είμαστε στο πολυτεχνείο να έρθουμε ίσα βάρκα ίσα νερά με τους ΤΕΙτζήδες. Εμείς φοιτήσαμε περισσότερα χρόνια, μπήκαμε με διαφορετικό τρόπο» γιατί να υπάρξει αυτή η…
ΥΠ: Πρώτον δεν θα υπάρξει όπως είπα στην αρχή, διότι τα παιδιά που μπήκαν στο Πολυτεχνείο, θα συνεχίζουν τις σπουδές τους στα 5ετή προγράμματα σπουδών. Τα παιδιά που μπήκαν στα 4ετή θα συνεχίσουν στα αναμορφωμένα προγράμματα και αν θελήσουν θα κάνουν πρόσθετα μαθήματα για να γίνουν ισότιμα.
ΔΗΜ: Άρα η εξίσωση θα έρθει από μία άλλη διαδικασία, δεν θα γίνει αυτόματα.
ΥΠ: Προφανώς, μα είναι δυνατόν; Αλλά θα πούμε ότι για να μπορέσεις να πάρεις πτυχίο Πανεπιστημίου, αφού ολοκληρώσεις το ΤΕΙ, πρέπει να πάρεις τόσα μαθήματα, και κάτω από αυτές τις συνθήκες.
ΔΗΜ: Επομένως όλο αυτό το Project που έχετε, και προχωράει σε Δυτική Αττική, Ήπειρο και Θεσσαλία, Ιόνια, μας είπατε και για την Κρήτη, έχετε στείλει τις προσκλήσεις σας αλλά είναι και τοπικό το θέμα, πότε ολοκληρώνεται όλο αυτό το σχέδιο;
ΥΠ: Εμείς θέλουμε μέχρι το τέλος του χρόνου, να έχουν ψηφιστεί όλα τα αντίστοιχα Νομοσχέδια να έχουμε την περίοδο προετοιμασίας και από τον Σεπτέμβριο του 2019 να αρχίσει να λειτουργεί η νέα αρχιτεκτονική. Αυτό είναι το σχέδιο μας. Επιμένω ότι θα προχωρήσουμε μόνο με συναινέσεις. Και να πω και κάτι τελευταίο ότι αυτά που κάνουμε δεν είναι ανεξάρτητα από προβληματισμούς στην Ευρώπη αυτήν την περίοδο, κυρίως γύρω από προβληματισμούς του κυρίου Μακρόν για την ίδρυση συνεργειών Πανεπιστημίων με χωρικές αποστάσεις τα λεγόμενα ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια για τα οποία αρχίζει μία πολύ έντονη συζήτηση, σημαντικότατο θέμα αυτό.
ΔΗΜ: Τέλος: Λεφτά, χρηματοδότηση, χρειάζονται χρήματα. Υπάρχουν πόροι για την Παιδεία;
ΥΠ: Προφανώς μία τέτοια μεταρρύθμιση δεν μπορεί να γίνει χωρίς πόρους, και δεν μπορεί να γίνει και χωρίς άτομα που θα στελεχώσουν αυτές τις νέες δομές. Υπήρξε μία αύξηση πέρυσι, υπάρχει μία αύξηση φέτος και θα υπάρξει και μία αύξηση του χρόνου. Δεν λέω ότι θα υπάρχουν άπειρα χρήματα. Χτες δώσαμε μία έκτακτη επιχορήγηση στα ΤΕΙ, πριν δώσαμε μία έκτακτη επιχορήγηση στα Πανεπιστήμια. Με μία λελογισμένη χρήση των οικονομικών και μία αύξηση, θα μπορέσουμε να κάνουμε το πρώτο που είναι και το πιο δύσκολο βήμα.
esos