Παρέμβαση του βουλευτή Λασιθίου του ΣΥΡΙΖΑ, Μανόλη Θραψανιώτη, στο Δημοτικό Συμβούλιο Σητείας για τον ΒΟΑΚ:
Αγαπητοί φίλοι,
σας ευχαριστώ για την πρόσκληση να παραβρεθώ στη συζήτηση για το Βορειο Οδικό Άξονα, όμως οπως αντιλαμβάνεστε δεν μπορώ να παραστώ.
Στο δελτίο τύπου που έδωσα πριν λίγες μέρες για το φλέγον ζήτημα του ΒΟΑΚ, έκανα μια αναδρομή στο ιστορικό του, από το 1960 μέχρι σήμερα και θέλω να αναφερθώ και πάλι σ’ αυτό.
Η Εθνική οδός 90 λοιπόν, σχεδιάστηκε στις αρχές του 1960 και άρχισε να κατασκευάζεται το 1968. Από Καστέλι Χανίων έως την Σητεία, συνολικού μήκους 310 χλμ. Από το 1968 μέχρι σήμερα, 2018, έχουν ολοκληρωθεί 51 χλμ. αυτοκινητόδρομου. 1,02 χιλιόμετρα τον χρόνο. Το κόστος 500 εκ. € περίπου.
Στο αναπτυξιακό συνέδριο, το 2017 ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας δεσμεύτηκε:
ΒΟΑΚ: Ενιαία στρατηγική μελέτη από Καστέλι Κισσάμου μέχρι Σητεία.
Κατασκευή – ολοκλήρωση:
Σε πρώτη φάση, Χανιά – Άγιος Νικόλαος 199 χλμ, αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Χρονοδιάγραμμα για έγκριση από Ευρωπαϊκή Ένωση: Θα είμαστε έτοιμοι τέλος Μαΐου 2018. 16 Ιουνίου 2018 δημοσιεύτηκαν οι διαγωνισμοί για τον ΒΟΑΚ στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δηλαδή με 20 μέρες καθυστέρηση.
Το Χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης προβλέπει ολοκλήρωση για τα 148,5 χλμ το 2023, δηλαδή σε 5 χρόνια από σήμερα με χρονοδιάγραμμα για κάθε ενδιάμεση φάση του έργου.
Τον Οκτώβριο του 2018 θα προκηρυχθεί η στρατηγική Μελέτη από Σητεία μέχρι Καστέλι Κισσάμου, άντε μέχρι τέλος του έτους, ύψους 4 εκ €. η μελέτη θα περιλαμβάνει και τους κάθετους άξονες που είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Με την ολοκλήρωση της μελέτης και την αποπεράτωση του πρώτου τμήματος Χανιά – Άγιος Νικόλαος, μπαίνουν σε φάση υλοποίησης τα υπόλοιπα τμήματα.
Οι υπάρχουσες μελέτες θα πρέπει να ενσωματωθούν στη στρατηγική μελέτη, και όσες είναι περισσότερο ώριμες να αποκτήσουν προτεραιότητα, λαμβάνοντας όμως υπόψη τις αλλαγές στις υποδομές, τουριστικές και άλλες, που έγιναν μέσα στα χρόνια που προηγήθηκαν αλλά και τις νέες αναπτυξιακές προοπτικές.
Αυτό που ξεχωρίζει στην τωρινή προσπάθεια είναι ο συνολικός σχεδιασμός για το σύνολο του δρόμου, από το Καστέλι ως τη Σητεία και τους κάθετους άξονες, χωρίς διόδια για τους μόνιμους κατοίκους της Κρήτης. Κανένα μέρος του νησιού δεν μένει εκτός του προγράμματος. Η ιεράρχηση στον χρόνο κατασκευής και η επιλογή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο για παραχώρηση, βασίζεται στα χαρακτηριστικά που έχουν οι χρηματοδοτήσεις. Η δανειοδότηση, δηλαδή, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί να γίνει μόνο σε ένα έργο με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με ανταποδοτικότητα, με βάση τα κριτήρια της Ε.Ε.
Μένουμε σταθερά προσηλωμένοι και διεκδικούμε για το Νομό μας, ένα συνολικό σχέδιο ανάπτυξης και όχι αποσπασματικά έργα οπως στο παρελθόν, στην λογική των πελατειακών σχέσεων, πχ. αεροδρόμια χωρίς δρόμους, φράγματα χωρίς δίκτυα (Μπραμιανα, Οροπέδιο Λασιθίου) ή φράγματα χωρίς νερό (Αποσελέμης).
Η κυβέρνηση σχεδιάζει και υλοποιεί με βάση τις ανάγκες των πολιτών, τις οικονομικές δυνατότητες και προπάντων με σεβασμό στα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, που η πλειοψηφία τους πληρώνει το τίμημα των πολιτικών που προκάλεσαν τα μνημόνια.
Σας ευχαριστώ.