Δημοσιεύτηκαν χθες στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι δύο διαγωνισμοί για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης οι οποίοι εκκινούν άμεσα τη διαδικασία υλοποίησης του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου της Κρήτης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης θα βρίσκεται σήμερα στο Ηράκλειο και καλεί τον Περιφερειάρχη, τους Αντιπεριφερειάρχες, τους Περιφερειακούς Συμβούλους και τους Δημάρχους όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων της Κρήτης.
Επίσης θα παραχωρήσει συνέντευξη τύπου στις 12:30 το μεσημέρι στο ξενοδοχείο Lato Boutique Hotel στο Ηράκλειο (οδός Επιμενίδου αρ. 15), με θέμα ενημέρωση/ εξαγγελίες για τον Β.Ο.Α.Κ.. όπως επίσης και τους εκπροσώπους του Τύπου, για ενημέρωση.
Πώς ξεκινά η δημοπράτηση
Το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ που δημοπρατείται με σύμβαση παραχώρησης είναι από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο μήκους περίπου 200 χλμ, κρίνεται ως απόλυτης προτεραιότητας και ιεράρχησης από πλευράς οδικής ασφάλειας, κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών και σπουδαιότητας στη στρατηγική μεταφορών της Κρήτης σε συνδυασμό και με τις λοιπές σχεδιαζόμενες υποδομές μεταφορών (νέο αεροδρόμιο Καστελίου, αναβάθμιση αεροδρομίου Χανίων).
Σε αυτό το τμήμα ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει την κύρια χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα πρέπει να εξασφαλίσει + την συμμετοχή του Δημοσίου. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 1,1δισ.ευρώ. Η πρώτη αυτή φάση περιλαμβάνει την εκδήλωση ενδιαφέροντος όπως είθισται σε έργα τέτοιου βεληνεκούς.
Το δεύτερο τμήμα που δημοπρατείται ως ΣΔΙΤ είναι η επέκταση κατά 20χλμ του δρόμου προς ανατολάς με τη διαδρομή Χερσόνησος-Νεάπολη. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 250εκατ.ευρώ.
Εδώ όπως αναφέρεται στην απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, και Συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με Σ.Δ.Ι.Τ.» θα προωθηθεί προς υλοποίηση με κύρια
χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα εξασφαλίσει ο ιδιωτικός οικονομικός φορέας στον οποίο θα ανατεθεί η σύμβαση Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Η εξόφληση του απαιτούμενου κεφαλαίου θα γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή με ένα prefixed ποσό που θα αποδίδεται από το Δημόσιο προς τον εργολάβο σε μηνιαία βάση και για όσο διαρκέσει το ΣΔΙΤ. Ο διαγωνισμός θα γίνει με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστεί ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί λόγω της φύσης αυτής της διαδικασίας.
Συνδυαστικά τα δύο αυτά έργα, αποτελούν μία οντότητα, τον ΒΟΑΚ, και με την έναρξη της δημοπράτησης τους θα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο έργο για τη χώρα με 1,35δισ.ευρώ, πίσω μόνο από τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας (που έχει κόστος 1,8δισ.ευρώ).
Τα σχέδια μιλάνε για κλειστό αυτοκινητόδρομο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος να περιλαμβάνει και ΛΕΑ.
Η διπλή αυτή δημοπράτηση αναμένεται να διαρκέσει αρκετά καθώς όπως και στην περίπτωση της 4ης γραμμής του Μετρό, η εκδήλωση ενδιαφέροντος μπορεί να κρατήσει για σχεδόν ένα χρόνο και το σύνολο του χρόνου ανάδειξης αναδόχου και υπογραφών να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα δύο χρόνια, δεδομένης της εμπειρίας που έχουμε από αντίστοιχα έργα.
Δείτε επίσης
Στο Ηράκλειο ο Σπίρτζης, μετά τη δημοπρασία των δυο πρώτων τμημάτων του ΒΟΑΚ
Ξεκίνησε η διπλή δημοπράτηση για τον ΒΟΑΚ
Εγκρίθηκε από τη διυπουργική η κατασκευή τμήματος του ΒΟΑΚ με ΣΔΙΤ