Μέχρι το τέλος Μαΐου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και συγκεκριμένα για το τμήμα Χανιά – Αγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού περί το 1,5 δισ. ευρώ. Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε το Σαββατοκύριακο πως ο διαγωνισμός θα είχε ήδη προκηρυχθεί μέχρι σήμερα, αλλά πως «θα έχουμε μια μικρή καθυστέρηση μιας εβδομάδας περίπου».
Πρόσθεσε πως «θα βγει το πρώτο τμήμα που είναι από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο -θα περνάει από τους τέσσερις νομούς, τις πρωτεύουσες των τεσσάρων περιφερειακών ενοτήτων-, αξιοποιώντας και όλα τα εργαλεία που έχουμε για να κάνουμε οδικά έργα. Και στη συνέχεια έχουμε έναν ολιστικό σχεδιασμό, μία ολοκληρωμένη μελέτη για προκήρυξη, που θα δει την επέκταση και προς το Καστέλι Χανίων και προς από την άλλη πλευρά, μετά τον Άγιο Νικόλαο, προς τη Σητεία και τους κάθετους άξονες».
Οσο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, στο οποίο έχει επιλεγεί ως προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR, ο κ. Σπίρτζης θεωρεί πως «τους επόμενους τρεις-τέσσερις μήνες η σύμβαση θα είναι ολοκληρωμένη, θα είναι στη Βουλή και ψηφισμένη».
Στο υπουργείο Υποδομών δεν έχουν, πάντως, ξεκαθαρίσει από πού θα βρεθούν τα κεφάλαια που θα καλύψουν τη συμμετοχή του δημοσίου στην κατασκευή του ΒΟΑΚ. Στο παρελθόν, ο υπουργός Υποδομών έχει αναφερθεί σε χρηματοδότηση και μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Ο κ. Σπίρτζης είχε αρχικά προαναγγείλει πως ο διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ θα ξεκινούσε «στο πρώτο δεκαήμερο» του έτους, με στόχο «μέσα στο 2018 να έχουμε το ανάδοχο σχήμα για να ξεκινήσει κανονικά η κατασκευή του σύνθετου έργου».
Ο σχεδιασμός του υπουργείου προβλέπει πως ο ανάδοχος θα μελετήσει από πού θα περάσει ο ΒΟΑΚ, θα ωριμάσει τις σχετικές μελέτες και αδειοδοτήσεις, θα τον κατασκευάσει και στη συνέχεια θα τον εκμεταλλεύεται. Στο παρελθόν είχε γίνει γνωστό πως θα υπάρχουν «Σκιώδη Διόδια», ένα μοντέλο Σύμπραξης με ιδιώτες (ΣΔΙΤ) που κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη. Με βάση το συγκεκριμένο μοντέλο, δεν εγκαθίστανται σταθμοί διοδίων στον οδικό άξονα, αλλά το δημόσιο αναλαμβάνει να πληρώνει ένα «ενοίκιο» στον κατασκευαστή και διαχειριστή, με βάση συγκεκριμένους, αυστηρούς όρους για το επίπεδο ποιότητας των υπηρεσιών.
Αρχικά προβλεπόταν η κατασκευή του ΒΟΑΚ μόνο στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, με αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού άξονα. Τελικά, όπως είχε υποστηρίξει ο κ. Σπίρτζης «…από τις επαφές, συναντήσεις και συζητήσεις με τους τοπικούς φορείς της Κρήτης και τις απόψεις που κατατέθηκαν στο πλαίσιο του πρόσφατου περιφερειακού αναπτυξιακού συνεδρίου, προέκυψε η ανάγκη για συμπερίληψη στην προγραμματιζόμενη προκήρυξη τουλάχιστον του τμήματος που η κατασκευή του είναι ήδη αποφασισμένη για τετράιχνη διατομή με διαχωρισμένη επιφάνεια κυκλοφορίας, ήτοι το Τμήμα από Χανιά έως Άγιο Νικόλαο».
Ο ίδιος είχε μιλήσει για «την πολιτική βούληση της κυβέρνησης για την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση με σύμβαση παραχώρησης του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ως σύγχρονη οδική αρτηρία των Διευρωπαϊκών Δικτύων, με θεώρηση της χάραξης από μηδενική βάση, χωρίς τις δεσμεύσεις και “δουλείες” του παρελθόντος, με σκοπό τη βελτιστοποίηση της λύσης των διαμορφωνόμενων αναγκών του νησιού και σε συνδυασμό με τις νέες συγκοινωνιακές και λοιπές υλοποιούμενες και σχεδιαζόμενες υποδομές».
Το γραφείο «Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για την προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού, ενώ είχε προσληφθεί και η εταιρεία συμβούλων REMACOγια την παροχή υπηρεσιών «Συμβούλου εκπόνησης Ανάλυσης Κόστους – Οφέλους για υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης επί των προκαταρκτικών ενεργειών και προετοιμασίας διαδικασίας Διεθνούς Διαγωνισμού».
Του Φώτη Κόλλια, euro2day.gr