«Όσο περνούν οι μέρες και ενημερώνεται η κοινή γνώμη για το τι ακριβώς κάνει αυτό το νομοσχέδιο, η παραπληροφόρηση θα υποχωρεί και θα αγκαλιάζεται, όπως συμβαίνει ήδη με τους φορείς που συνέβαλαν στη διαμόρφωσή του», είπε η κ. Φωτίου.
«Ο νόμος περί αναδοχής και υιοθεσίας επιταχύνει τις διαδικασίες και μειώνει δραστικά το χρόνο αναμονής, που έφτανε ως τα έξι χρόνια, λειτουργώντας αποθαρρυντικά για πολλά ζευγάρια, που τελικά κατέφευγαν σε παράνομες μεθόδους. Με το νέο νόμο θα απαιτούνται οκτώ ως δώδεκα μήνες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Η αναδοχή είναι πιο γρήγορη, ενώ η υιοθεσία, επειδή είναι νομική πράξη και περνάει από δικαστήριο, εξαρτάται και από την ημερομηνία που ορίζεται. Παράλληλα, ισχυροποιείται επιστημονικά και θεσμικά όλη η διαδικασία, προς το συμφέρον του παιδιού», όπως υπογράμμισε, τονίζοντας ότι μέχρι τώρα «οι καθυστερήσεις προέκυπταν από την ελλιπή στελέχωση των κοινωνικών υπηρεσιών που αναλάμβαναν τις δύο απαιτούμενες κοινωνικές έρευνες για την αναδοχή ή την υιοθεσία».
Περισσότεροι κοινωνικοί λειτουργοί στις έρευνες
Όπως διευκρίνισε, «η πρώτη έρευνα είναι για την καταλληλότητα του ζεύγους, να γίνει ανάδοχοι ή θετοί γονείς. Στο νέο νόμο προβλέπεται προθεσμία τριών μηνών. Η δεύτερη έρευνα αφορά το αν το συγκεκριμένο ζευγάρι είναι κατάλληλο για το συγκεκριμένο παιδί που έχει επιλέξει».
Κατά την ίδια, «οι χρόνοι που ορίζονται είναι αρκετοί, εφόσον υπάρχει κοινωνικός λειτουργός διαθέσιμος. Αυτό ήταν και το μεγάλο πρόβλημα, ήταν πολύ ελλιπής η στελέχωση των υπηρεσιών, των ιδρυμάτων, των υπηρεσιών των περιφερειών, συνολικά περίπου 80 ΝΠΔΔ και υπηρεσιών. Μέχρι να υπάρξει κοινωνικός λειτουργός, περίμενες. Τώρα, διευρύναμε το σώμα των κοινωνικών λειτουργών και από άλλες κοινωνικές υπηρεσίες, όπως από τους Δήμους, αλλά και από έναν καινοτόμο θεσμό που ψήφισε πέρυσι η Βουλή, τον Σύνδεσμο Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδας (ΣΚΛΕ), καταστώντας τον ΝΠΔΔ και ανώτατη αρχή απόδοσης άδειας ασκήσεως επαγγέλματος και ανώτατη αρχή πειθαρχικών ελέγχων. Ο ΣΚΛΕ θα δημιουργήσει σώμα πιστοποιημένων κοινωνικών λειτουργών στα 13 περιφερειακά τμήματά του, οι οποίοι θα αναλαμβάνουν τις κοινωνικές έρευνες/εκθέσεις, εφόσον οι υπηρεσίες των περιφερειών ή των ιδρυμάτων δηλώνουν ότι δεν μπορούν να το κάνουν εντός 15 ημερών».
Ψηφιοποίηση των στοιχείων για παιδιά, υποψήφιους και τελικούς ανάδοχους ή θετούς γονείς
Η κ. Φωτίου στη συνέχεια αναφέρθηκε στις τομές που γίνονται σε διοικητικό επίπεδο, καθώς «δημιουργούνται επίσης τρία ψηφιακά αρχεία και τελειώνουν οι φάκελοι που πηγαίνουν εδώ κι εκεί»:
- ψηφιακό μητρωο ανηλίκων που θα τηρείται στο ΕΚΑ (Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης). Το κάθε παιδί ξέρει ανά πάσα στιγμή, με την ενηλικίωσή του, τις ρίζες του, την καταγωγή του, πού και πώς υπήρξε
- ηλεκτρονικό μητρώο υποψήφιων αναδόχων ή θετών γονέων, που θα πρέπει να περάσουν τις δύο ασφαλιστικές δικλίδες των κοινωνικών ερευνών και μία τρίτη επιμόρφωσης για τη γονεϊκότητα, το πώς θα συμπεριφερθούν, κτλ.
Με αυτά τα δύο, «για πρώτη φορά το κράτος θα ξέρει πόσα παιδιά έχει προς υιοθεσία και πόσους υποψήφιους ανάδοχους ή θετούς γονείς», όπως είπε.
- μητρώο με τις εγκεκριμένες αναδοχές και υιοθεσίες
Τι ισχύει για ζευγάρια με Σύμφωνο Συμβίωσης
Εξάλλου, σχολιάζοντας όσα κυκλοφόρησαν στα ΜΜΕ σε σχέση με τα ομόφυλα ζευγάρια, είπε ότι «είναι τα εύκολα, που μπορούμε να πετροβολήσουμε».
«Το Σύμφωνο Συμβίωσης μπαίνει ως εκδοχή για υποψηφιότητα μόνο αναδόχων, όχι για υιοθεσία, γιατί η υιοθεσία διέπεται από τον Αστικό Κώδικα και εκεί είναι ρητή η υποχρέωση να είναι έγγαμο το ζεύγος. Ο Αστικός Κώδικας δεν μπορεί να αλλάξει παρά μόνο από το υπουργείο Δικαιοσύνης με διαδικασίες χρονοβόρες, αναθεώρησης του Οικογενειακού Δικαίου», τόνισε η υπουργός, για να καταλήξει τονίζοντας ότι «αυτό που κρίνεται στις κοινωνικές έρευνες και την επιμόρφωση των γονέων είναι η ίδια η ποιότητα των υποψηφίων γονέων, όχι το φύλο τους».