Η ανακοίνωση της “Πρωτοβουλίας Πολιτών Αυτοδιοίκησης Χανίων” για την την επέκταση ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές:
Απουσία διαλόγου και αδιαφάνεια, εκεί που όλα συναντιούνται
H δημοτική αρχή, πιστή στην επιλογή της να μη διαβουλεύεται ουσιαστικά αλλά και στην επικοινωνιακή τακτική «και με τον χωροφύλαξ και με τον αστυφύλαξ», αφού πρώτα αποφασίζει, μετά καλεί σε διάλογο για αυτό που ήδη αποφάσισε! Αυτή τη φορά πρόκειται για το θέμα της επέκτασης του ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές του Δήμου Χανίων. Συγκεκριμένα, στις 15.03.2018, η δημοτική αρχή, με έγγραφο της αντιδημάρχου Τουρισμού, γνωστοποιεί στην Περιφέρεια Κρήτης ότι ο Δήμος Χανίων στο σύνολό του αποτελεί τουριστική περιοχή –και συνεπώς το ωράριο καταστημάτων επεκτείνεται σε όλη την επικράτειά του– και στις 05.04.2018 ο δήμαρχος με την αντιδήμαρχο καλούν τους εμπλεκόμενους φορείς για διαβούλευση! Η απόφαση της αντιδημάρχου αποτελεί συνέχεια της αδιαφανούς πρακτικής που χαρακτηρίζει τον τρόπο που αντιλαμβάνεται η δημοτική αρχή το διάλογο, τη συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων, το δημοκρατικό τρόπο λειτουργίας εν γένει του Δήμου. Εν προκειμένω, οι συνέπειες της επιλογής αυτής είναι: καταστήματα ανοικτά ώς τις 11 το βράδυ, 7 μέρες τη βδομάδα και όλες τις Κυριακές του χρόνου. Ποιος εξυπηρετείται από αυτήν την πρακτική; Σίγουρα όχι τα δικαιώματα των εργαζομένων, ούτε οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Αντίθετα, με αυτήν την πρακτική πιέζονται σε περαιτέρω εξουθένωση σε έναν εκ προοιμίου άνισο ανταγωνισμό με τα υποκαταστήματα των πολυεθνικών, που είναι και οι μόνοι κερδισμένοι.
Όμως, ο τομέας τουριστικής προβολής έχει παρελθόν –και με αυτή τη δημοτική αρχή– στην απουσία διαλόγου που εξυπηρετεί την αδιαφάνεια εις βάρος του συνόλου των δημοτών. Πιο συγκεκριμένα, στο Δημοτικό Συμβούλιο της 29ης 01.2018, η αντιδήμαρχος Τουρισμού προτείνει να δημιουργήσουν οι εκδόσεις Μίλητος (με απευθείας ανάθεση δηλαδή) λεύκωμα φωτογραφιών από περιοχές του Δήμου Χανίων με κόστος 24.800 ευρώ. Χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος και ανταλλαγή προτάσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς (ξενοδόχους, εμπορικό σύλλογο, αντιπεριφέρεια κ.ά), ώστε να οργανώσουν και να επωμιστούν από κοινού το κόστος μιας τέτοιας κίνησης, χωρίς να έχουν ληφθεί προσφορές από ενδιαφερόμενους εκδοτικούς οίκους, η αντιδήμαρχος πρότεινε και η πλειοψηφία του ΔΣ αποφάσισε να δοθούν τα χρήματα σε συγκεκριμένες εκδόσεις. Στο ΔΣ της 14ης 03.2018, με εισήγηση της ίδιας αντιδημάρχου, έρχεται στο ΔΣ και ψηφίζεται από την πλειοψηφία πίστωση 24.800 ευρώ για δαπάνη δημιουργίας video για την ανάδειξη του γαμήλιου τουρισμού. Πάλι χωρίς διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς και χωρίς να γνωρίζουμε από ποια μέσα θα προβληθεί το video και ποιος θα αναλάβει τα έξοδα της προβολής.
Είναι σαφές ότι η δημοτική αρχή δεν έχει διερευνήσει ούτε στο εσωτερικό της ούτε και σε επίπεδο εμπλεκόμενων φορέων ούτε βέβαια σε επίπεδο κοινωνίας πολιτών, τι σημαίνει τουριστική ανάπτυξη, ποιος και τι είναι αυτό που προστατεύεται και προωθείται ώστε να αναπτυχθεί, με ποιους κανόνες, ποιος ελέγχει την τήρησή τους. Δυστυχώς, μια τέτοια πρακτική δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ξεπερνά τα εσκαμμένα στο Δήμο Χανίων. Το ίδιο ισχύει και για την πρακτική του αιφνιδιασμού, της απουσίας διαλόγου, της αδιαφάνειας, της σπατάλης και του παραγοντισμού, που χαρακτηρίζει τις επιλογές της δημοτικής αρχής σε σειρά ζητημάτων, τα οποία κατά καιρούς έχουμε αναδείξει με ανακοινώσεις μας. Αυτή η ίδια πρακτική, την ύστατη ώρα, αποτελεί τη συγκολλητική ουσία που ενώνει τη δημοτική ομάδα, αλλά και παλιούς και νέους διαχειριστές της δημοτικής εξουσίας, και καταφέρνει να περνούν τα ζητήματα με πλειοψηφία.