«Θα αφορά την ανασυγκρότηση της οικονομίας, την στήριξη του κοινωνικού κράτους, την πορεία της χώρας για την επόμενη τετραετία. Μέρος του σχεδίου μας μετά τα μνημόνια θέλουμε να είναι η “βαλκανική συνανάπτυξη”. Ειδικά εδώ στην Θεσσαλονίκη και την βόρεια Ελλάδα δεν μπορεί κανείς να φανταστεί ανάπτυξη ερήμην του τι γίνεται στην υπόλοιπη περιοχή», είπε ο κ. Δραγασάκης.
Αναλύοντας την φράση που χρησιμοποίησε στην ομιλία του στο περιφερειακό συνέδριο της Κεντρικής Μακεδονίας, «οι υποδομές εδώ, να μην είναι υποδομές μόνο για εδώ, αλλά και για την βαλκανική ενδοχώρα», ο κ. Δραγασάκης ανέφερε «ένα καλό παράδειγμα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εάν δεν το χρησιμοποιεί κανείς άλλος εκτός από εμάς, η αξία του είναι μικρή. Εάν είναι λιμάνι όλων των Βαλκανίων και της κεντρικής Ευρώπης (αλλά και των Κινέζων, των Αμερικάνων, όποιου θέλει να μεταφέρει εμπορεύματα, τότε έχουμε την συνανάπτυξη».
Ανέφερε επίσης ως παραδείγματα «την Εγνατία που φτιάχτηκε χωρίς τους βόρειους άξονες, γιατί είχαμε την έννοια της παραμεθόριας περιοχής. Η αξία της όμως δεν είναι μόνο το Ανατολή-Δύση, αλλά και ο Βορράς. Με τους κάθετους άξονες φαίνεται η αξία της», αλλά «και τον TAP, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο. Εάν είναι ένας “κλειστός αγωγός” από την Τουρκία προς Ιταλία, δεν έχει προστιθέμενη αξία. Αν είναι όμως ανοιχτός, παίρνουμε φυσικό αέριο εμείς, γίνεται διακλάδωση προς τη Σόφια της Βουλγαρίας και άλλες χώρες, γίνεται βάση για τη συνανάπτυξη».
Η ιδέα της βαλκανικής συνανάπτυξης «γεννήθηκε τη δεκαετία του ’90 σε ένα συνέδριο του Συνασπισμού, εντελώς μειοψηφική τότε, καθώς κυριαρχούσε η λογική ότι αυτά τα καθεστώτα κατέρρευσαν και εμείς που είμαστε στην ΕΕ πρέπει να διεισδύσουμε σε αυτούς. Εμείς λέγαμε ότι η διείσδυση δεν είναι βιώσιμη και πρέπει να πάμε σε λογική συνανάπτυξης, όπως στη Σκανδιναβία και το κέντρο της Ευρώπης», συνέχισε ο κ. Δραγασάκης.
Όπως είπε, τότε η ιδέα ξεχάστηκε, αλλά τώρα δημιουργείται «η δεύτερη ευκαιρία, με τα Βαλκάνια να παίζουν αυτόν τον διαμετακομιστικό ρόλο σε όλο τον κόσμο, όλες τις χώρες να βλέπουν αυτό το ρόλο και να θέλουν να ασκήσουν επιρροή, την Ευρώπη να ανακαλύπτει ότι κάτι πρέπει να γίνει στα δυτικά Βαλκάνια».
«Το κεντρικό συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής μας παγκοσμίως είναι ότι συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, είναι μία πύλη εισόδου, αλλά είναι ένα πλεονέκτημα που δεν μπορεί κανείς να αξιοποιήσει μόνος του, ούτε εμείς», υπογράμμισε, αναφέροντας χαρακτηριστικά το πρόβλημα του σιδηρόδρομου όπου «φτιάχνουμε εμείς ηλεκτρικό τρένο μέχρι την Ειδομένη, φτιάχνεται το τρένο στη Σερβία, αλλά μένει “μαύρη τρύπα” στη μέση η FYROΜ».
«Η λύση του πολιτικού προβλήματος θα διευκολύνει την οικονομική συνεργασία, η προώθηση της οικονομικής συνεργασίας θα αποδείξει πόσο χρήσιμη ήταν η λύση και γι’ αυτούς», τόνισε ο κ. Δραγασάκης.
Ακούστε τη συνέντευξη του κ. Δραγασάκη