Σε νέα παρέμβαση προχωρά η Κομισιόν σχετικά με τη διαδικασία υλοποίησης της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, μετά την απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ τη δημιουργία ανώνυμης εταιρείας ειδικού σκοπού (Αριάδνη Interconnection) που θα αναλάβει τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει το energypress, η αρμόδια για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος γενική διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει καλέσει σε σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα τα Υπουργεία Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, τις Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και τον Βέλγο Διαχειριστή Elia στον οποίον έχει ανατεθεί ρόλος διαμεσολαβητή.
Στόχος της σύσκεψης είναι να διερευνηθεί κατά πόσον μπορεί, και υπό ποιες προϋποθέσεις, να παραμείνει το έργο στο πλαίσιο του ευρύτερου PCI που έχει σχεδιαστεί να συνδέσει Αττική – Κρήτη – Κύπρο – Ισραήλ και του οποίου promoter είναι η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία του Euroasia Interconnector.
Σύμφωνα πάντως με όσα δηλώνουν κύκλοι του ΥΠΕΝ μιλώντας στο energypress, η απόφαση της ΡΑΕ για ανάθεση στην Αριάδνη Interconnection δεν παρεκκλίνει από όσα είχαν συμφωνηθεί ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και τον Euroasia Interconnector στο υπογεγραμμένο μεταξύ των δύο πλευρών MOU, το οποίο με τη σειρά του αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία θεμελιώθηκε το έργο PCI.
«Ο Euroasia Interconnector έχει την ευκαιρία να συμμετάσχει κανονικά στη διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη, με τους συμφωνημένους όρους και με τα δικαιώματα που προκύπτουν από τη συμμετοχή του. Συνεπώς δεν προκύπτει κάποιο μείζον ζήτημα από την απόφαση της ΡΑΕ, απλά επισπεύδονται οι διαδικασίες» υποστηρίζουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές, τονίζοντας ότι η προεργασία σε επίπεδο μελετητικό και αδειοδοτικό προχωρά κανονικά από τον ΑΔΜΗΕ για να είναι εφικτή η ολοκλήρωση του έργου το 2022.
Πρέπει να τονιστεί πάντως ότι η αίσθηση που δημιουργείται είναι ότι η Κομισιόν δείχνει θερμό ενδιαφέρον για το θέμα. Η σύσκεψη που καλεί είναι η δεύτερη κίνηση μετά την απόφαση της ΡΑΕ για ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ. Πρώτα έφτασε στην Αθήνα ηλεκτρονική επιστολή από την Κομισιόν με την οποία οι Βρυξέλλες διαμήνυσαν με σαφήνεια ότι η ΡΑΕ δεν μπορεί, έως το τέλος του χρόνου που έχει δοθεί προθεσμία στην Euroasia Interconnector, να αναθέσει τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης σε άλλο φορέα. Προειδοποίησαν δηλαδή ότι εάν γίνει μια τέτοια ανάθεση τότε η συγκεκριμένη διασύνδεση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ως εθνικό ελληνικό έργο και όχι στο πλαίσιο του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.
Αμέσως μετά υπήρξε και επιστολή από τον Οργανισμό για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ε.Ε (ACER) με την οποία ομοίως εκδηλώθηκε δυσαρέσκεια για την «μονομερή ενέργεια» της ΡΑΕ.
Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ έχει θέσει τους όρους για την επίσημη ανάθεση στην εταιρεία «Αριάδνη Interconnection» του συγκεκριμένου έργου, και έχει περιγράψει τη συνολική διαδικασία με τα χρονοδιαγράμματα του έργου, όπως αποτυπώνονται σε σχετικό «οδικό χάρτη». Έχει για παράδειγμα προβλέψεις για την εξεύρεση χρηματοδότησης (π.χ. από το Europe Connecting Facility), την προκήρυξη των υποέργων κ.λπ.
Όπως έχει γράψει το energypress, το αρχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection» θυγατρικής 100% του ΑΔΜΗΕ, είναι 200 εκατ. ευρώ.
Με βάση την απόφαση της ΡΑΕ, μέσα σε τρείς μήνες, μέχρι δηλαδή τις 10 Δεκεμβρίου, θα πρέπει ο Euroasia Interconnector να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει). Οι όροι είναι εκείνοι που περιλαμβάνονταν στην τελευταία συμφωνία μετόχων (SHA) που βρισκόταν στο τραπέζι όταν ναυάγησαν οι μεταξύ των δύο πλευρών διαπραγματεύσεις.
Για το υπόλοιπο 10% (ή παραπάνω αν ο Euroasia συμμετάσχει με ποσοστό μικρότερο του 39%) ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα (και όχι την υποχρέωση) να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση επενδυτών – διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό.